Kuinka paljon nastarenkaiden käyttö aiheuttaa katupölyä?

Kuinka paljon nastarenkaiden aiheuttaman kulumisen ja vaurioiden korjaaminen maksaa vuosittain?

Katupöly heikentää ilmanlaatua Helsingissä varsinkin keväisin.

10.5. 2:00

Keväisin keskusteluun nousevat katupöly ja teiden kulumisurat. Katupölyä kerrotaan syntyvän hiekoituksen ja hitaan siivoamisen vuoksi. Suuremmilla ja nopeammilla teillä hiekoitusta ei juuri käytetä, mutta nekin pölyävät. Urautumisen syystä ei juuri puhuta. Usein syytetään kuitenkin liian pieniä uudelleenpäällystysmäärärahoja.

Hyvin harvoin samassa asiayhteydessä mainitaan katupöly, teiden urautuminen ja nastarenkaat. Olisi mielenkiintoista kuulla, kuinka suuri rooli nastarenkaiden käytöllä on katupölyn syntymiseen ja teiden urautumiseen. Kuinka paljon nastarenkaiden aiheuttaman kulumisen ja vaurioiden korjaaminen maksaa vuosittain? Kuka uskaltaa ehdottaa teiden urautumisesta ja pölyämisestä aiheutuvien kustannusten perimistä niiden aiheuttajilta?

Miksi sitten suurimmassa osassa henkilö- ja pakettiautoista on talvella nastat alla? Asiaan vaikuttaa ainakin pitkä perinne: nastarenkaat ovat pitkään olleet synonyymi talvirenkaille. Jos kysyy rengasmyyjältä, vastaus yleensä on, että kitkoilla pärjää mutta nastat ovat paremmat. Ja kun nastarenkailla ajamisesta ei aiheudu mitään suoria lisäkustannuksia, useimmat valitsevat nastat.

Autovahinkotilastojen perusteella ilman nastoja pärjää talvella aivan yhtä hyvin kuin nastoillakin. Kokemukseni perusteella kitkarenkaat ovat hiljaisemmat, mukavammat ja aivan riittävän pitävät eikä tarvitse tuskailla renkaiden vaihtoajankohdan kanssa. Enkä enää ole osa teiden urautumisen ja pölyämisen ongelmaa.

Jari Peltola

Espoo

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide