Li Andersson: Katsomusaineiden uudistaminen on tarpeen

Tavoitteena on katsomusaineiden yhteisten osien kehittäminen sekä elämänkatsomustiedon opiskelun mahdollistaminen myös kirkkoon kuuluville lukiolaisille.

5.5. 2:00

Helsingin Sanomissa julkaistiin 3.5. kaksi mielipidekirjoitusta perusopetuksen katsomusaineiden järjestämisestä ja tulevaisuuden tarpeista. Tulokulmat kirjoituksissa ovat hyvin erilaiset, mikä osaltaan kuvaa myös sitä todellisuutta, missä eri puolilla Suomea eletään.

Osassa maata käytännössä kaikki oppilaat osallistuvat evankelisluterilaisen uskonnon opetukseen koulussa, kun taas varsinkin kasvukeskuksissa eri uskontojen oppijoita on paljon ja näiden oppijoiden määrä kasvaa jatkuvasti. On myös kouluja, joissa elämänkatsomustietoa opiskelee enemmistö oppilaista. Lasten koulunkäynti Suomessa eriytyy alueellisesti tästäkin näkökulmasta.

Nykymuotoisessa katsomusopetuksessa on ansionsa, mutta monet erilaiset yhteiskunnalliset kehityskulut muokkaavat ihmisten elämänkatsomusta. Tässä ajassa tarvitsemme eritoten yhdistäviä kuin erottavia tekijöitä, kun mietitään sitä perustaa, jolle maamme yleissivistys, arvopohja ja maailmankatsomuksen perusta nojaa.

Tänä keväänä julkaistiin opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta tehty pitkään kaivattu selvitys katsomusaineiden tulevaisuuden kehittämistarpeista. Eero Salmenkiven ja Vesa Åhsin esittämät kehittämisehdotukset ovat melko varovaisia, mutta suunta on selvä. Katsomusaineita tulisi kehittää siitä näkökulmasta, mikä eri uskonnoille ja elämänkatsomustiedon opetukselle on yhteistä.

Yhteisten osien kehittämistä ja jopa kokonaan yhteisen oppiaineen toteuttamista tapahtuu jo, kuten Marjaana Manninen (HS Mielipide 3.5.) toi esiin.

Meillä onkin maailman parhaat opettajat tekemään tätä työtä ja uskon vahvasti, että yhteistyö katsomusopetuksen toteuttamisessa lisää keskinäistä ymmärrystä oppilaiden välillä ja vähentää syrjintää kouluissamme ja yhteiskunnassamme.

Opetusministerinä aion vielä tällä kaudella aloittaa kehittämistyön, johon osallistetaan sekä asiantuntijoita että poliittisia päättäjiä. Tavoitteena kehittämistyölle on katsomusaineiden yhteisten osien kehittäminen sekä elämänkatsomustiedon opiskelun mahdollistaminen myös kirkkoon kuuluville lukiolaisille. Toivottavasti tulevaisuudessa valinnaisuus koskisi kaikenikäisiä lapsia uskontokuntaan katsomatta.

Vuoropuhelu eri uskontokuntien ja katsomusten välillä on avainasemassa kehittämistyössä. Tiedän, että tämä työ ei valmistu hetkessä, mutta nyt on korkea aika aloittaa.

Li Andersson

opetusministeri (vas)

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide