Suomalaiset pk-yritykset eivät pärjää digitalisaatiossa

Liiketoiminnan digitalisoinnissa on yleensä kyse erittäin laajasta uudistamisesta, joka vaatii monenlaista osaamista.

10.5. 2:00

Huoli suomalaisten pk-yritysten kyvystä selvitä edes kilpailussa mukana – saati rakentaa etumatkaa – digitalisoituvassa maailmassa kasvaa. Tutkimusyhtiö Gartner ennusti jo vuonna 2018, että 60 prosenttia nykyisistä pienistä ja keskisuurista yrityksistä menee konkurssiin seuraavien vuosien aikana, koska ne eivät pysty hyödyntämään digitalisaatiota riittävän hyvin. Määrä ei ole aivan pieni – Suomessa jopa 98 prosenttia yrityksistä kuuluu tähän kokoluokkaan. Yhdessä ne tuottavat yli puolet kaikkien yritysten liikevaihdosta.

Ennustus saattoi olla yliampuva, mutta ei aivan hukassa. Viime vuonna toteutetussa selvityksessä 87 prosenttia suomalaisista pk-yrityksistä kertoi digitaalisen kehittämisen olevan heille kriittinen menestystekijä, mutta vain neljänneksellä oli riittävästi osaamista – ja ainoastaan 15 prosentilla oli tarpeeksi resursseja muutoksen toteuttamiseen.

Pk-yritysten haaste on melkoinen. Liiketoiminnan digitalisoinnissa on yleensä kyse erittäin laajasta uudistamisesta, joka vaatii monenlaista osaamista aina muutoksen johtamisesta tietojärjestelmien kehittämiseen.

Suomalaisten pk-yritysten digitalisoinnin eteen tarvitaan kaikki mahdolliset toimet. Ensi töiksi ulkomaisen osaavan työvoiman nopea saatavuus on turvattava ja koulutusta on kohdennettava muutoksen johtamiseen sekä tietojärjestelmien kehittämiseen.

Juho Nevalainen

teknologiajohtaja, Sofigate

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide