Kosketusnäytöt helpottavat autoilijan elämää

En kaipaa nappulaviidakkoa saati ensimmäisistä kännyköistä muistuttavia valikkohirvityksiä.

23.5. 2:00

Ari Holopainen kritisoi autojen kosketusnäyttöjä (HS Mielipide 19.5.) ja erityisesti Teslan käyttöliittymää, jonka toiminnasta hänellä on erheellisiä mielikuvia.

Olen ajanut Tesloilla yli 200 000 kilometriä, enkä ole törmännyt kirjoittajan kuvaamiin ongelmiin. Kaikki tärkeimmät hallintalaitteet ovat käytettävissä ratin napeissa tai viiksissä, ja myös Holopaisen mainitsemia radion voimakkuutta sekä ilmastoinnin lämpöä voi säätää ratista. Katsetta ei tarvitse irrottaa tiestä, koska harvemmin tarvittuja ominaisuuksia voi ohjata äänikomennoin.

Kosketusnäyttö mahdollistaa helpon, intuitiivisen ja päivitettävän käyttöliittymän. Kun auton asetukset säätää kerran kohdilleen, auto muistaa ne kuljettajakohtaisesti, eikä kosketusnäyttöön tarvitse koskea ajon aikana. Tesla ei ole edistyksellinen kosketusnäytön vaan loppuun asti mietityn käyttöliittymän vuoksi.

Toki autoilija voi ajon aikana käyttää väärin auton kosketusnäyttöä siinä missä kännykkää, tai nappuloilla varustettua radiotakin. Oikea syntipukki on kuitenkin kuljettaja eikä kosketusnäyttö.

En kaipaa nappulaviidakkoa saati ensimmäisistä kännyköistä muistuttavia valikkohirvityksiä. Toivon helppokäyttöisten ja suurten kosketusnäyttöjen lisääntyvän, koska niiden avulla auton kaikkien ominaisuuksien hyödyntämisestä tulee yhtä helppoa kuin kännykän tai tabletin käytöstä.

Joose Luukkanen

diplomi-insinööri, ekonomi, Hyvinkää

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide