Oppilaan tulisi olla arvioinnin keskiössä

Oppilaiden rooli arvioinnin passiivisena ja kuuliaisena kohteena on peruskoulussa vahvistunut: heitä mitataan ja vertaillaan yhä nuorempina ja sijoitetaan jatkokoulutukseen aikuisten päättämin tavoin.

23.5. 2:00

Kalle Juuti (HS Vieraskynä 27.4.) sekä Ari Huhta, Juhani Rautopuro ja Najat Ouakrim-Soivio (HS Mielipide 6.5.) ottivat kantaa arviointiin päättöarvioinnin näkökulmasta. Jatkamme keskustelua nostamalla esille oppilaan oikeuden osallistua itseään koskeviin kysymyksiin.

Väitämme, että koulutuksen demokraattiset tavoitteet eivät toteudu arvioinnissa. Asiantuntijat ja opettajat päättävät arvioinnin periaatteet ja käytännöt. Oppilaita pyritään osallistamaan itse- ja vertaisarvioinnin keinoin, mutta niiden merkitys on vähäinen, jos arvioinnissa korostuu tarkkuus, yhteismitallisuus ja lopulta kilpailu. ”Oppilaslähtöisetkin” menetelmät suunnittelee oppikirjailija tai opettaja, harvoin oppilas itse.

Yhteiskunnallisessa keskustelussa peruskoulun tarkoituksena nähdään yhä useammin toisen asteen opintoihin valmistaminen. On jo nähtävissä, että nuorille asetetut odotukset yhdessä lisääntyneen arvioinnin kanssa haastavat oppilaiden hyvinvoinnin. Oppilaiden rooli arvioinnin passiivisena ja kuuliaisena kohteena on peruskoulussa vahvistunut: heitä mitataan ja vertaillaan yhä nuorempina ja sijoitetaan jatkokoulutukseen aikuisten päättämin tavoin.

Ratkaisuksi ehdotamme oppilaiden osallistamista arviointiin. Luokkahuonetasolla he voivat osallistua arvioinnin kriteerien ja menetelmien suunnitteluun, mikä tutkimusten mukaan tukee sekä oppilaiden oppimista että oppimaan oppimisen taitoja. Suomalainen peruskoulu tarjoaa tällaiseen toimintaan erinomaiset puitteet, sillä opettajan laaja autonomia mahdollistaa myös oppilaiden kuulemisen.

Osallistavan arvioinnin kautta oppilaille voidaan opettaa kriittistä yhteiskuntalukutaitoa. He pääsevät pohtimaan, miten ja miksi arviointia toteutetaan, ja voivat toimia arvioinnin muutosvoimana. Kriittistä yhteiskuntalukutaitoa tarvitaan myös meiltä opettajilta ja tutkijoilta kouluun hiipivää kontrolloivaa arviointitrendiä kohtaan. Mitä oppisimmekaan, jos kuuntelisimme arvioinnin kysymyksissä oppilaita?

Juuso Henrik Nieminen

kasvatustieteiden apulaisprofessori

University of Hong Kong

Laura Ketonen

yliopistonopettaja, tutkija

Jyväskylän yliopisto

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide