Päiväkotien leikki- ja oppimisympäristöjä pitää kohentaa

Ensiksi tulee määrittää, mitä riittävän laadukas fyysinen leikki- ja oppimisympäristö pitää sisällään.

Leikki on keskeinen toimintatapa varhaiskasvatuksessa.

21.5. 2:00

Helsingin Sanomat nosti kirjoituksessaan (16.5.) esille mielestäni yhden keskeisistä varhaiskasvatusalan ongelmista: mittavat puutteet päiväkotien materiaaleissa.

Riittävän laadukas lasten leikki- ja oppimisympäristö materiaaleineen on välttämätön edellytys esimerkiksi lapsen pitkäkestoisen leikin edistämisen, monilukutaidon kehittymisen ja myös lasten musiikillisen, kuvallisen, käsityöllisen, sanallisen ja kehollisen ilmaisun kehittymisen tukemisessa. Nämä kaikki tavoitteet löytyvät varhaiskasvatussuunnitelman perusteista.

Piipahdus päiväkotien seinien sisälle tuo kuitenkin esille karun totuuden fyysisten puitteiden laadusta. Kaikissa lapsiryhmissä ei ole lukupaikkaa eikä kirjoja esillä, taidetarvikkeita ei ole riittävästi eikä rakenteluleikille ole siihen sopivaa tilaa ja/tai sopivia materiaaleja. Ei olekaan ihme, että työoloihin tyytymättömät miettivät alan vaihtoa.

Mitä tälle työoloihin keskeisesti liittyvälle ongelmalle voi tehdä? Ensiksi tulee määrittää, mitä riittävän laadukas fyysinen leikki- ja oppimisympäristö pitää sisällään. Tällä hetkellä meillä ei ole olemassa riittävän tarkkoja kansallisia ohjeistuksia fyysisen ympäristön suunnittelun ja arvioinnin tueksi. Jos haluamme parantaa varhaiskasvatuksen laatua, tulee tavoitetason olla tarkasti määritelty. Kansainvälisesti käytettyjä mittareita on kyllä olemassa, joten työtä ei tarvitse aloittaa täysin puhtaalta pöydältä.

Toiseksi tilamitoitus tulee ehdottomasti säätää sellaiselle tasolle, että kaikille lapsille voi tarjota sen, mitä he todella tarvitsevat kasvun ja kehityksen tueksi.

Näiden kahden toimenpiteen lisäksi tarvitsemme uudenlaisia keinoja mahdollistaa varhaiskasvatusyksiköiden fyysisten leikki- ja oppimisympäristöjen kehittäminen.

Yksi osa tätä kokonaisuutta voisi olla pysyvien rakenteiden luominen kierrätysmateriaalin toimittamiseksi varhaiskasvatusyksiköihin. Useat kierrätettävät materiaalit soveltuvat hyvin niin lasten leikkien edistämiseen kuin askartelumateriaaliksikin muun materiaalin rinnalle. Tämä olisi samalla ekologisesti kestävää toimintaa.

Milloin ryhdymme hommiin?

Maarit Tanskanen

kasvatustieteen maisteri (varhaiskasvatus)

Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide