Kaikki eivät osaa ostaa junalippua

Lipun ostamisen vaikeus rajoittaa ikäihmisten junamatkustamista.

Matka voi jäädä tekemättä, jos lipun ostaminen ei onnistu.

27.5. 14:00

VR:n lipunmyynti on nykyisin lähes kokonaan digitalisoitu. Erityisesti ikäihmisille, joilta puuttuvat digitaidot tai -laitteet, junalipun hankkiminen on tehty liian vaikeaksi tai jopa mahdottomaksi.

VR:n toiminnan tehostaminen lisäämällä digitaalisia palveluja saattaa olla yhtiölle lyhytaikaisesti taloudellisesti edullista. Samalla se on kuitenkin valtion ajamalle ilmastopolitiikalle pidemmällä aikavälillä huono asia.

Lippujen hankkimisen vaikeuden vuoksi ikäihmisten ilmastoystävällinen juna vaihtuu kustannuksiltaan kalliimpaan ja ilmastoa enemmän kuormittavaan autoon. Mutta voi käydä niinkin, että koko matka vaikkapa lastenlasten juhliin jää kokonaan tekemättä. Lipun hankkimista yrittäneelle on voinut jäädä vahva muistijälki asian vaikeudesta, eikä uutta yritystä välttämättä hetkeen tehdä.

Valtio-omisteisen VR:n kohdalla voi puhua osaoptimoinnista. Yhtiö saattaa säästää, mutta valtion kustannukset muuta kautta niin liikenneinfraan kuin ilmastopolitiikkaan kasvavat. Tulee mieleen satu hölmöläisistä ja peiton jatkamisesta.

Jukka Hiltunen

Eläkeliiton liittohallituksen 1. varapuheenjohtaja

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide