Alaikäisten yöllinen ajokielto ei toimi

Suurimman riskin kuljettajat tuskin välittävät lain tuomista uusista rajoituksista, jos he muutenkin rikkovat lakia ajamalla suurilla ylinopeuksilla ja päihtyneinä.

Ajokorttilain uudistuksen voimaantulon jälkeen 17-vuotias voisi saada henkilöauton ajokortin huoltajan suostumuksella.

18.6. 2:00

Ajokorttilain uudistaminen on avaamassa ajo-oikeuden 17-vuotiaille huoltajan suostumuksella. Helsingin Sanomien uutisessa (10.6.) esitettiin perusteluja uudistuksen puolesta ja sitä vastaan. Osa perusteluista on kestämättömiä.

Poliisitarkastaja Heikki Kallio arvioi, että 17-vuotiaat eivät ole ihan kypsiä henkilöauton rattiin. Onnettomuus- ja ylinopeustilastojen perusteella näyttää kuitenkin siltä, että valtaosa heistä ajaa turvallisesti ja vain hyvin pieni vähemmistö aiheuttaa onnettomuuksia ja vaaratilanteita.

Helsingin Sanomien uutisen (6.6.) mukaan vuosina 2020 ja 2021 myönnettiin ajokortti poikkeusluvalla noin 30 000:lle 17-vuotiaalle. Näinä vuosina tähän ikäryhmään kuuluvat olivat osallisena 151:ssä henkilövahinkoon johtaneessa onnettomuudessa. Se on tietenkin liikaa, mutta tuollainen onnettomuus sattui kuitenkin vain noin puolelle prosentille nuorista kuljettajista. Riittääkö se perusteeksi rajoittaa kaikkien nuorten ajamista?

Sitä paitsi tuon ryhmän onnettomuuksista vain osa johtui nuoren kypsymättömyydestä. Toinen keskeinen syy on vähäinen ajokokemus. Vanhemmissakin ikäryhmissä ensimmäiset ajovuodet ovat vaarallisimpia.

Alaikäisten onnettomuusriskiä suunnitellaan vähennettävän kieltämällä yöllinen ajo ja rajaamalla matkustajamäärä yhteen. Lisäksi autoon tulisi kiinnittää alaikäisen kuljettajan tunnus.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) arveli uudistuksen vähentävän tehokkaasti nuorten kolareita: ”Kun tyypillinen vakava onnettomuus on se, että öisessä ylinopeustilanteessa täyteen pakattu auto törmää, niin nyt nämä tulevat kerta kaikkiaan eliminoitua.”

Ei kuulosta uskottavalta. Suurimman riskin kuljettajat tuskin välittävät lain tuomista uusista rajoituksista, jos he muutenkin rikkovat lakia ajamalla suurilla ylinopeuksilla ja päihtyneinä. Tunnollisimmin rajoituksia tulevat noudattamaan ne, joiden ajotavat aiheuttavat vähiten vaaratilanteita liikenteessä. Yöllisen ajokiellon vaikuttavuutta heikentää vielä sekin, että poliisin resurssit riittävät huonosti sen valvontaan.

Pertti Suhonen

professori, Tampere

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide