Taloyhtiöiden tulisi lakkauttaa ikuiset ja puoli-ilmaiset autopaikat

Helsingissä vallitsee yhä vanhakantainen tapa jakaa yhtiöiden autopaikat jonotusperiaatteella ja vuokrata ne sen jälkeen edullisesti elämän mittaisiksi.

27.6. 2:00

Helsingin Sanomat on kirjoittanut laajasti kaupungin asukaspysäköinnistä. Kiinnostava ja mielipiteitä jakava asia on herättänyt ansaitusti keskustelua.

Kadunvarsipysäköinnin lisäksi helsinkiläisten asunto-osakeyhtiöiden autopaikkojen jako ansaitsee sekin huomion. Olen haastatellut asiasta vajaan vuoden aikana kymmeniä isännöitsijöitä, hallitusten jäseniä, välittäjiä sekä asukkaita. Suurimmalla osalla kantakaupungin asunto-osakeyhtiöistä ei ole tarjota autopaikkoja kaikille niitä haluaville. Autopaikoista vallitsee siis niukkuus.

Tästä huolimatta kaupungissa vallitsee yhä vanhakantainen tapa jakaa yhtiöiden autopaikat jonotusperiaatteella ja vuokrata ne sen jälkeen edullisesti elämän mittaisiksi. Jonotusaika voi usein olla jopa yli kymmenen vuotta. Vanhaa mallia pidetään epäoikeudenmukaisena ja uusia asukkaita syrjivänä sekä tulonsiirtona autottomilta asukkailta autoileville naapureille. Autopaikkojen jako jonottamalla polkee yhtiön osakkaiden yhdenvertaisuutta.

Kun hyväksymme kaupungin suunnitelmat nostaa kadunvarsipysäköinnin hintaa ja uskomme sen johtavan tarpeettoman autoilun vähentymiseen, miksi taloyhtiöt eivät voisi toimia samoin? Taloyhtiöiden omistajilla on valta vaikuttaa autoilun kuluihin aivan samalla tavalla kuin kaupungilla tai valtiolla. Korotus autopaikkojen vuokriin riittää vähentämään merkittävästi autoilusta aiheutuvia haittoja. Jakaessaan puoli-ilmaisia, ikuisia autopaikkoja asunto-osakeyhtiö laiminlyö oman osuutensa ilmastotalkoissa.

Taloyhtiöiden tulee uusiutua lakkauttamalla ikuiset ja puoli-ilmaiset autopaikat. Erään etelähelsinkiläisen talon selvä enemmistö lakkautti tänä keväänä elinikäisen vuokrauksen parantaakseen yhdenvertaisuutta. Lisäksi yhtiössä esitettiin malli, jossa nykyisten vuokapaikkojen haltijoiden tulee arvioida todellinen auton omistamisen tarve.

Mallissa kaikkien talossa asuvien autoilijoiden olisi yhdenvertainen mahdollisuus jättää omaan elämäntilanteeseen ja tarpeisiin pohjautuva tarjous autopaikasta. Mainitun talon yhdeksän autopaikkaa jaettaisiin mallissa yhdeksälle korkeimman tarjouksen tehneelle. Vuokra-aika olisi mallissa yksi vuosi ja tarjouskilpailu uusittaisiin vuosittain.

Osa talon asukkaista reagoi kielteisesti siihen, että autopaikan vuokrahinta määräytyisi huutokauppa menettelyn kautta ja asukkaat joutuisivat näin keskenään kisaamaan tavoitelluista paikoista.

Mielestäni kehittämäni mallin edut ylittävät sen haitat. Sen suurin etu on autottomien asukkaiden asumiskulujen kasvun hillitseminen. Lisäksi markkinaehtoinen vuokraus lisää yhdenvertaisuutta taloon juuri muuttaneiden ja siinä vuosikymmeniä asuneiden asukkaiden välillä.

Petri Myllylä

Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide