Pisara-radasta olisi monenlaista hyötyä

Pisara-radalle on suunniteltu kolmea asemaa keskeisille paikoille Helsingin kantakaupunkiin: Töölöön, ydinkeskustaan ja Hakaniemeen.

20.6. 15:30

Helsingin Sanomat uutisoi suunnitellun Pisara-radan olevan tarpeeton, mikäli Helsingin päärautatieaseman ratapihan toimintaa sujuvoitettaisiin (HS 19.6.). Uutisesta sai kuvan, että Pisara-radan ainoa merkitys olisi tuoda lisää tilaa kaukoliikenteen junille päärautatieasemalle.

Pisara-radalle on suunniteltu kolmea asemaa keskeisille paikoille Helsingin kantakaupunkiin: Töölöön, ydinkeskustaan ja Hakaniemeen. Uuden radan myötä lähijunista saataisiin toimiva vaihtoyhteys metroon Kampissa ja Hakaniemessä, jossa metro- ja lähijunalaiturit sijoittuisivat kätevästi vierekkäin.

Nykyisin lähijunat päätyvät päärautatieasemalla pääosin kaukana sijaitseville sivuraiteille, joissa ei ole edes katoksia suojaamassa säältä. Vaihtoyhteys lähijunaraiteilta metroasemalle voi olla jopa puolen kilometrin pituinen, ja reitti kulkee koko matkan ruuhkautuvia käytäviä ja portaikkoja pitkin.

Pisara-radan asemat sijaitsisivat maan alla, ja asemilta kulkisi sisätiloissa yhteydet niin metroon kuin asemien lähiympäristön kohteisiinkin. Lisäksi rata loisi toimivan vaihtoyhteyden lähijunasta linja-autoasemalle Kamppiin. Pisara-radan uudet asemat toisivat vaihdottomat lähijunayhteydet lukuisten helsinkiläisten saataville myös Töölöön ja Kallioon, joista nyt joutuu käyttämään hitaita vaihtoyhteyksiä matkustaessaan lähijunalla. Tällä hetkellä Töölö on yksinomaan raitiovaunujen ja bussien varassa, mutta Pisara-radan rakentaminen toisi suuren osan Töölöstä kävelyetäisyydelle asemasta. Lisäksi valtaosa Helsingin raitiolinjoista saisi hyvän vaihtoyhteyden lähijunaan Hakaniemen ja Oopperan pysäkeiltä.

Pisara-radan sujuvien vaihtoyhteyksien ja kantakaupungin asemien laajan kattavuuden ansiosta useiden kantakaupunkiin tai -kaupungista lähijunalla matkustavien matka-aika lyhenisi 10–30 minuuttia. Myös kaukoliikenteen junista voisi vaihtaa Pasilassa lähijunaan, joka veisi parissa minuutissa Hakaniemeen ja Töölöön. Pisara-radan ansiosta myös rinnakkainen ja kustannuksiltaan samaa suuruusluokkaa oleva suunnitelma Töölön metrosta voitaisiin ainakin toistaiseksi hyllyttää, koska Töölö saisi Pisara-radan myötä nopean raideyhteyden keskustaan ja kaupan päälliseksi vaihdottoman yhteyden lähijuniin.

Jussi Iltanen

Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide