Talvimerenkulun vaikutuksia ei tasoiteta määräaikaisella ratkaisulla

Merenkulkuala etsii kuumeisesti ratkaisuja nollapäästöiseen merenkulkuun, mutta tarvittavien uusien polttoaineiden saatavuuteen liittyy suurta epävarmuutta.

22.6. 2:00

Meriliikenne tullaan liittämään osaksi olemassa olevaa EU:n päästökauppajärjestelmää lähivuosina. Suomen edustajat ovat ansiokkaasti korostaneet koko valmistelun ajan tarvetta huomioida talvimerenkulun mukanaan tuomat vaatimukset EU:n Fit for 55 -ilmastopaketissa. EU-parlamentissa suomalaismepit ovat tehneet työtä saman tavoitteen edistämiseksi. Näyttää siltä, että viesti on EU:ssa kuultu, mutta ei täysin ymmärretty.

Brysselistä kantautuvien tietojen mukaan alusten jäävahvisteisuuden ja jäissä kulun aiheuttama korkeampi polttoaineen kulutus oltaisiin huomioimassa väliaikaisella, vuoden 2029 loppuun asti ulottuvalla poikkeuksella. Poikkeus on taisteluvoitto ja kovan työn takana. Työtä pitää kuitenkin jatkaa, sillä näin lyhytaikainen poikkeus ei ole ratkaisu, jolla tasoitettaisiin Suomen pohjoisesta sijainnista ja talviolosuhteista johtuvaa takamatkaa. Tarve jääluokitetuille aluksille ja viranomaisten asettamat jäänmurtaja-avustusta koskevat vaatimukset säilyvät voimassa vielä vuoden 2029 jälkeenkin.

Merikuljetuksista täysin riippuvainen Suomen ulkomaankauppa tarvitsee aluksia, jotka pystyvät turvallisesti liikennöimään jäisissä olosuhteissa. Nämä jäävahvisteiset alukset voivat vähentää päästöjään käyttämällä uusia vähä- ja nollapäästöisiä polttoaineita siinä missä muutkin alukset. Merenkulkuala etsii kuumeisesti ratkaisuja nollapäästöiseen merenkulkuun, mutta tarvittavien uusien polttoaineiden saatavuuteen liittyy suurta epävarmuutta vielä usean vuoden ajan. Kysynnän voimakas kasvu myös muissa liikennemuodoissa lisää haastetta.

Liikenne- ja viestintäministeriön arvioiden mukaan EU:n Fit for 55 -ilmastopaketin kustannusvaikutukset Suomen meriliikenteelle voivat olla tulevina vuosikymmeninä jopa yli miljardi euroa vuosittain. Kustannukset voivat olla vieläkin suuremmat, sillä päästöoikeuden hintaa ei voida ennalta tietää. Merenkulun polttoaineiden hinnat ovat nousseet viime aikoina voimakkaasti lisäten Suomen pitkille merikuljetuksille kohdentuvia kustannusvaikutuksia entisestään.

Lyhytaikainen poikkeus on täysin riittämätön kompensoimaan talviolosuhteiden aiheuttamaa kilpailuhaittaa Suomen ulkomaankaupalle. Lisäksi lyhytaikainen poikkeus luo riskin sille, että vuoden 2029 jälkeen ei ole riittävästi jäävahvistettua, turvallisesti jäissä kulkevaa aluskalustoa maamme merikuljetusten tarpeisiin. Suomen on varmistettava, että poikkeuksesta saataisiin pysyvä tai että se jatkuisi vähintäänkin vuoteen 2040 saakka, jolloin uusien polttoaineiden saatavuuden voidaan jo olettaa olevan riittävä.

Tiina Tuurnala

toimitusjohtaja, Suomen Varustamot ry

Matti-Mikael Koskinen

puheenjohtaja, Suomen Varustamot ry, toimitusjohtaja, ESL Shipping oy

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide