Katujen kehittämistä pitää vauhdittaa

On yllättävää, että valtaosa katutilasta kuuluu autoille.

Kilometrin pituinen kirppis oli Kumpulan kyläjuhlien vetonaula vuonna 2018.

9.7. 16:00

Katu on kaupungeissa ihmisten lähin ympäristö. Kadut ovat myös keskeinen osa kaupunkimaisemaa ja niiden elävyyttä. Onkin yllättävää, että katutila on pysynyt lähes muuttumattomana sata viime vuotta ja valtaosa katutilasta kuuluu autoille. Katujen hierarkiaa määrittävät edelleen liikenteen määrä ja nopeus.

Muutospainetta katujen kehittämiseen on: Ilmastonmuutos ja sen aiheuttamat yllättävät sääilmiöt, kuten hellejaksot ja rankkasateet, edellyttävät katutilan uudistamista. Tarvitsemme vettä läpäiseviä pintarakenteita, monimuotoisempaa lähiluontoa ja viileyttä tuovia kaupunkipuita. Tiivistyvässä kaupungissa viihtyisien ja vehreiden julkisten tilojen merkitys kasvaa.

Tiivistyvässä kaupungissa viihtyisien ja vehreiden julkisten tilojen merkitys kasvaa.

Katujamme pitää uudistaa myös kaupunkilaisten näkökulmasta. Kotikadun tulee olla kiinnostava ja turvallinen kaikenikäisille, läpi vuorokauden ja ympäri vuoden. Viihtyisät kävely-ympäristöt ovat luonnostaan hitaampia: ravintolat, kahvilat, kukkakaupat ja istuskelupaikat houkuttelevat ohitse käveleviä ja pyöräileviä ihmisiä pysähtymään ja piipahtamaan. Tutkimukset osoittavat, että hyötyä on myös kadunvarren yrityksille.

Nopeusrajoitusten sijaan tulevaisuuden kotikatuja ohjataan hitauskannusteilla. Hidastetut nopeudet tuovat turvallisuutta, ja katu saa aivan uusia käyttötarkoituksia. Kaupunginosan kadun perusnopeutena on 30 kilometriä tunnissa, jolloin pyörillä uskalletaan ajaa ajoradalla, ja autoilu ja huoltoliikenne onnistuvat silti mutkattomasti.

Oman korttelin kotikadun sopiva nopeus on 20 kilometriä tunnissa, jolloin autot antavat ihmisille tilaa. Korttelikadulla kaupunkilaisten omien tapahtumien järjestäminen on sallittua, ja istuskelu, oleskelu sekä leikit ja pelit ovat keskipisteessä.

Katutilojen muutospaineet ja keskeinen rooli kaupungeissa on tunnistettu maailmanlaajuisesti. Kuumenevien kesien takia Pariisissa on istutettu 170 000 uutta kaupunkipuuta ja luotu asukkaille erityislaatuisia kaupunkipuutarhoja.

Ruotsalaisissa kaupungeissa on lähdetty muuttamaan katujen hierarkiaa Street Moves -kokeiluilla. Myös Helsingissä Malmilla ja Malminkartanossa ja Espoon Kerassa on tehty kokeiluja tulevaisuuden katuympäristöistä.

Uudenlaisia kesäkatuja toteutetaan kaupunkien keskustoihin, mutta niiden toteutuksessa on etsittävä tapoja, joilla kesäkatu nivoutuu muuhun kaupunkirakenteeseen ja sitä ympäröivään palvelutarjontaan. Näin kesäkaduilla on edellytyksiä muuttua pysyväksi osaksi kaupunkeja.

Katujen kehittämistä pitää vauhdittaa. Kestävä ja ilmastoviisas kaupunki alkaa jokaisen kotikadulta.

Päivi Raivio

kaupunkimuotoilija

Pekka Pakkanen

arkkitehti SAFA

Kimmo Rönkä

diplomi-insinööri

Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide