Digi-Suomi on tehnyt minusta konttoreihin jonottavan ihmisen

Ilman verkkopankkitunnuksia on Suomessa lähes mahdotonta asioida.

13.7. 2:00

Veera Paananen kirjoitti kolumnissaan (HS 7.7.), että ”digitalisaation syventyminen on kuitenkin tapahtunut niin nopeasti, että ei ole mikään ihme, että kaikkien kognitiiviset kyvyt eivät ole pysyneet mukana”. Kolumnissa väläytettiin mahdollisuutta, että joskus vika voi olla huonosti suunnitellussa käyttöjärjestelmässä eikä käyttäjän taidoissa. Suurimman huomion saivat kuitenkin tutut esimerkit vanhuksista ja maahanmuuttajista, jotka tuskailevat digi-Suomen kanssa.

Sanoisin, että kognitiiviset kykyni ovat suurin piirtein kunnossa ja mukana maailman muutoksessa. Silti Suomen tapa digitalisoida palvelunsa on tehnyt minusta konttoreihin jonottavan ihmisen.

Kas näin: Muutin huhtikuussa Britanniasta takaisin Suomeen kymmenen vuoden jälkeen. Samoihin aikoihin suomalaiset verkkopankkitunnukseni lakkasivat toimimasta, eikä niitä olisi ollut mahdollista saada Britanniaan ajoissa ennen muuttoani.

Esteet alkoivat nousta eteeni heti. En voinut tehdä muuttoilmoitusta väestötietojärjestelmään, koska kirjautuminen käy verkkopankkitunnuksilla. Ainoa vaihtoehto on käydä itse Postin toimistossa täyttämässä lomake. Ilmoitus jäi siis odottamaan, että pääsin Suomeen. Käsittelyaikojen vuoksi tietoni päivittyivät vasta melkein kuukautta myöhemmin. Tästä johtuen en voinut päivittää verokorttia tai ilmoittaa, että olin palannut suomalaisen sosiaaliturvan piiriin. Myös puhelin- ja nettiliittymän avaamiseen netissä tarvitaan toimivat verkkopankkitunnukset.

Helsingin rautatieaseman pysäkiltä sain ostettua lipun, jolla pääsin uuteen asuntooni julkisella liikenteellä. Takaisinpäin tultaessa HSL-sovelluksen käyttö olisi vaatinut verkkopankkikirjautumisen.

Toki kirjautumiseen tarjottiin aina vaihtoehtona mobiilivarmennetta. Jotta mobiilivarmenteen saa käyttöön, on kuitenkin ensin tunnistauduttava verkkopankkitunnuksilla.

Britanniassa monet palvelut oli niin ikään siirretty nettiin. Niistä yksikään ei kuitenkaan riippunut pankkitunnuksista. Suomessa tilanne tuntuu olevan se, että kun verkkopankkitunnuksia ei ole tai tunnukset on lukittu, niin lukittuna pysyy suuri osa yhteiskuntaakin.

Anna Hollingsworth

Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide