Uuden ratainfran tarpeellisuus pitää arvioida uudelleen

Etätyön yleistyminen voi johtaa siihen, että nopealle junayhteydelle ei löydy tarpeeksi matkustajia.

Tyhjä junalaituri Helsingin rautatieasemalla huhtikuussa 2020.

25.7.2022 2:00

Kari Mustonen (HS Mielipide 20.7.) esitti tärkeän kysymyksen: Onko Suomiradalle ja tunnin junille oikeasti tarvetta?

Esimerkiksi Turun tunnin juna tulee maksamaan noin neljä miljardia euroa. Siihen sisältyvä uusi oikorata Salosta Espooseen lyhentäisi nopeimmillaan matka-ajan vajaasta kahdesta tunnista noin tuntiin. Nopea juna ei voi kuitenkaan pysähtyä useilla väliasemilla. Tämä on nähty jo nykyisessä junayhteydessä, kun Turun juna ei enää ehdi pysähtyä Espoon keskuksessa, vain Leppävaarassa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide