Matka-ajan lyhentäminen on vain pieni osa Turun tunnin junan merkityksestä

Erityisen tärkeää on muistaa, että jo olemassa oleva rantarata palvelisi jatkossa enenevässä määrin lähiliikennettä.

28.7. 14:45

Mielipidesivulla on käyty keskustelua ratahankkeiden ja ehkä laajemminkin suurten infrahankkeiden merkityksestä ja mielekkyydestä koko Suomelle – hyvä niin. Turun tunnin juna -hankkeen osalta keskittyminen pitkälti matka-ajan lyhentämiseen vie kuitenkin väärille raiteille.

Turun tunnin juna oy:n tehtävänä on uuteen Turun ja Helsingin välisen nopeaan junayhteyteen liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti. Osakkaina yhtiössä ovat Suomen valtion lisäksi Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi.

Ratasuunnitelmien ja tarkennettuun suunnitteluun pohjautuvien kustannusarvioiden lisäksi teetämme suunnitelmia siitä, kuinka ympäristövaikutusten arvioinnissa tunnistettuja vaikutuksia ympäristöön voidaan modernein keinoin tehokkaasti pienentää. Yhtiö teettää parhaillaan vaikuttavuusanalyysiä, jossa hankkeen välillisiä vaikutuksia otetaan laajasti huomioon. Tällaisia ovat esimerkiksi verotulojen kasvu, työpaikat ja kiinteistöjen arvonkehitys. Selvitysten, kokonaishinta-arvion ja suunnitelmien tarkoitus on omalta osaltaan antaa päätöksentekijöille tarvittavaa tietoa rakentamispäätöksen tekemistä varten.

Uusi raideyhteys luo 1,5 miljoonan henkilön työssäkäyntialueen ja samalla Lohja ja Vihti tulevat raideyhteyksin saavutettaviksi. Sekä Turun että Espoon ja Helsingin päässä tehdään jo useita hankkeita, joiden merkittävyys korostuu uuden raideyhteyden rakentamisen myötä. Vihdin osalta esimerkiksi Microsoftin datakeskuksen tekemän investointipäätöksen kaltaisia investointeja uusi raideyhteys varmastikin tukee.

Erityisen tärkeää on muistaa, että jo olemassa oleva rantarata palvelisi jatkossa enenevässä määrin lähiliikennettä. Pelkästään rantaradan palvelutason nostaminen ja sen tekninen kelpoisuuden varmistaminen tulevien vuosikymmenten tarpeisiin ei ole riittävää ja senkin vuoksi uusi raideyhteys Turun ja Helsingin välillä on tarpeen.

Tuotamme omalta osaltamme päätöksentekijöille tietoa hankkeen toteuttamisesta, sen kustannuksista ja vaikutuksista. Kerromme analyysien ja selvitysten tuloksista kuluvan vuoden aikana. Yhtiön käsityksen mukaan rakentamispäätöksen tekemiselle on hyvät valmiudet vuonna 2023.

Pekka Ottavainen

toimitusjohtaja

Turun tunnin juna oy

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide