Oikorata pitää toteuttaa kevennettynä

Kaikki pendelöinti ei tapahdu päätepisteiden välillä.

6.8. 2:00

Espoon ja Salon välille tarvitaan uusi oikorata, mutta ei tunnin junan kaltaista massiivista suurnopeusrataa. Uuden oikoradan on oltava kokonaisuudessaan moottoritien tuntumassa ja sille on tultava asemat taajamien yhteyteen.

Kun kulunvalvonnan digitalisoinnilla on todettu (Väylävirasto) voitavan parhaimmillaan kaksinkertaistaa yksirataisten ratojen kapasiteetti, ei kalliita kaksoisraiteita aina tarvita. 200 kilometrin maksimituntinopeudella Express-vuoron matka-aika on korkeintaan viisi minuuttia pidempi kuin suunnitellulla 300 kilometrin tuntinopeudella toimivalla suurnopeusradalla. Asemat ovat kohtaamis- ja ohituspaikkoja. Näin hinta jää noin neljännekseen tunnin junasta.

Henri Miettinen perusteli (HS Mielipide 1.8.) oikoradan tarpeettomuutta nykyisillä pendelöintimäärillä. Minusta asiaa on tarkasteltava oikoradasta saatavan kehitysmahdollisuuden pohjalta.

Kaikki pendelöinti ei tapahdu päätepisteiden välillä. Janakkalan kunnanhallituksen jäsen sanoi vuosia sitten, että heillä kasvu loppui siihen, kun junat lakkasivat pysähtymästä. Siihen asti Tampereen ja Helsingin välillä 70 prosenttia matkustajista matkusti vain osan matkaa ja vain 30 prosenttia koko yhteysvälin.

Asemien on oltava olemassa olevien taajamien yhteydessä, tukeuduttava niiden palvelurakenteeseen ja niiden ympärille on kaavoitettava vahvaa maankäyttöä sekä asumiselle että yritystoiminnalle. Taajama-asemien ja paikallisliikenteen kautta muodostuu kasvavien yhdyskuntien ketju, kehityskäytävä.

Näin luomme mahdollisuuden yhteiskuntamme moniarvoisuuden, resilienssin ja talouden kasvulle sekä hyvää asumis- ja toimintaympäristöä sekä ihmisille että yrityksille. Esittämälläni tavalla toteutettuna rahat voivat riittää sen toteuttamiseenkin. Myös ympäristö kiittää.

Ismo Saari

kaupunginvaltuutettu (kesk)

Salo

Lue lisää: Turun tunnin ja vartin junalta on pudonnut pohja

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide