Turun tunnin ja vartin junalta on pudonnut pohja

Uusi raideyhteys ei ole tarpeen, sillä yksiraiteisen radan kapasiteetti riittää erinomaisesti maakuntien välillä.

1.8. 2:00

Turun tunnin juna oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen tuntui myöntävän mielipidekirjoituksessaan (HS Mielipide 28.7.) sen, ettei hanketta voi perustella yksin matka-ajan lyhentymisellä puolella tunnilla. Ottavainen ehdotti toiseksi perusteluksi 1,5 miljoonan henkilön työssäkäyntialuetta.

Tilastokeskuksen mukaan työssäkäyntialue muodostuu kunnista, joissa yli kymmenen prosenttia työllisistä pendelöi keskuskuntaan tai alueen toiseen kuntaan. Vuonna 2018 Turusta ja Salosta kulki töihin Helsinkiin 2,5 prosenttia työllisistä. Työssäkäyntialueen muodostuminen vaatisi epärealistista pendelöinnin moninkertaistumista. Hämeenlinnasta ja Lahdesta on jo nyt paremmat junayhteydet Helsinkiin, eikä niiden työllisistä käy töissä Helsingissä kuin vain 4,1 prosenttia.

Helsingin työssäkäyntialue kasvaisi siis korkeintaan muutamilla tuhansilla varsinaissuomalaisilla työntekijöillä. Hyöty olisi mitätön hankkeen kustannuksiin verrattuna. Lisäksi pendelöinti olisi vain läppärityöläisten saavutettavissa. Toive 1,5 miljoonan ihmisen työssäkäyntialueesta onkin harhaanjohtava ja elitistinen.

Lohjalle voi toteuttaa raiteet ilman radan jatkamista Saloon. Rantaradalle mahtuu nytkin lähiliikennettä. Uusi raideyhteys ei ole tarpeen, sillä yksiraiteisen radan kapasiteetti riittää erinomaisesti maakuntien välillä.

Turun tunnin ja vartin junan alkuperäisenä tavoitteena oli päästöjen vähentäminen ja muut hyödyt tunnin junayhteydellä.Selvitysten myötä hyvä ajatus on muuttunut huonoksi, koska hanke kasvattaisi päästöjä eikä lyhyempi matka-aika riitä korvaamaan hankkeesta aiheutuvia kustannuksia ja ympäristöhaittoja. Tunnin junan on tullut aika saapua pääteasemalle.

Henri Miettinen

joukkoliikennesuunnittelija, diplomi-insinööri

Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide