Miten junaliikennettä ohjaavan verkon turvallisuudesta on huolehdittu?

Ei kai koko rataverkoston valvonta ja ohjaus voi olla järjestetty niin, että yhden kaapelin katkeaminen halvaannuttaa koko verkon?

Juna tulossa Lempäälän asemalle.

1.9. 2:00

Saamme useasti lukea, että junaliikenne takkuilee tai on poikki kaapelivian vuoksi. Viimeksi elokuun alkupuolella pääradan liikenne katkesi, kun joku tarkoituksellisesti katkaisi kaapelin Lempäälässä. Tämä pistää miettimään, että ei kai koko rataverkoston valvonta ja ohjaus voi olla järjestetty niin, että yhden kaapelin katkeaminen halvaannuttaa koko verkon.

Lähes kaikissa tärkeissä tietoverkoissa huolehditaan siitä, että yhteydet kahdennetaan ja jokaiseen pisteeseen tuodaan datayhteydet kahdesta eri suunnasta juuri kaapelivaurion eliminoimiseksi. Muutenkin elintärkeät laitteet kahdennetaan.

Olen myös ihmetellyt, että junaraiteiden vieressä menevässä kaivannossa kulkee paljon kaapeleita. Eivät kai kriittiset datakaapelit kulje maanpinnassa kaikkien saatavilla? Sehän olisi suoranainen turvallisuusongelma.

Mielelläni kuulisin, miten junaliikennettä ohjaavan ja valvovan verkon turvallisuudesta ja varmuudesta on huolehdittu.

Kari Andersson

Vantaa

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide