Rautatieliikenteen toimintavarmuutta parannetaan

Rautatieliikenteessä turvallisuus on ykkösasia.

2.9. 2:00

Kari Andersson pohti (HS Mielipide 1.9.) rautateiden turvajärjestelyitä. Kesällä 2022 rautatieliikennettä häiritsivät valitettavasti ilkivalta ja laajat ratatyöt. Verkolla oli myös sähköratavikoja, joiden syynä olivat radalle kaatuneet puut tai komponenttien viallisuus.

Rautatieliikenteessä turvallisuus on ykkösasia. Häiriöt esimerkiksi tietoliikenneyhteyksissä johtavat aina liikenteen hallittuun pysäyttämiseen. Junat liikkuvat silloin vain erityisjärjestelyin alhaisella nopeudella ja pienellä junamäärällä.

Liikenteen ohjausjärjestelmään kuuluvat paikalliset asetinlaitteet ja niiden kauko-ohjaus. Tavoitteena on lisätä kahdennuksia molempiin, mutta kaikkialla niitä ei vielä ole. Kahdennus vähentää yksittäisen laitevian aiheuttamaa haittaa. Yhteyksiä rakennetaan fyysisesti erilleen, mutta kustannussyistä ei täysin eri reiteille.

Itse asetinlaitteiden lisäksi rataverkoston kauko-ohjauksen toimintavarmuutta on parannettu uuden kahdennetun järjestelmän avulla. Etelä-Suomen ja Kaakkois-Suomen ratojen kahdennetun järjestelmän palvelimet sijaitsevat maantieteellisesti eri kaupungeissa. Näin ongelmaksi ei muodostu esimerkiksi kaupunkikohtainen kriisitilanne tai tulipalo.

Lempäälässä yhteydet oli kahdennettu, mutta kuparikaapelia etsineet varkaat katkoivat paikalta useita eri kaapeleita, joissa oli mukana sekä varsinainen yhteyskaapeli että varayhteys. Paikalla oli käynnissä siltatyö, ja kaapelien upotus oli juuri seuraavana työpäivänä alkamassa, kun varkaat osuivat paikalle.

Kesän 2022 kokemusten perusteella ratatöiden ajoitusta ja niiden vaikutuksia liikenteeseen analysoidaan entistä enemmän. Ratatöitä tarvitaan ja niiden ajoitusta käydään tarkkaan läpi muun muassa VR:n, muiden liikennöitsijöiden ja Fintrafficin liikenteenohjauksen kanssa. Rakennamme yhdessä entistä täsmällisempiä kuljetuksia ja matkoja kiskoilla.

Markku Nummelin

rautatieliikennejohtaja, Väylävirasto

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide