Luovuus ei rajoitu taideaineiden tunneille

Esimerkiksi äidinkielessä tehdään vuosittain suuri määrä tehtäviä, jotka vaativat luovuutta mitä suurimmassa määrin.

9.9. 2:00

Mielipideosastolla (HS 6.9.) kirjoitettiin luovuutta kehittävän opetuksen puutteista. Olen samaa mieltä useimmista ajatuksista, mutta kuva koulusta ja luovuudesta oli tekstissä suppea.

Suomalaisen peruskoulun tuntimäärältään laajin luova oppiaine on äidinkieli ja kirjallisuus. Pelkistyiköhän äikkä kirjoittajien mielessä sanaluokkien tankkaamiseksi? Äidinkielessä tehdään vuosittain suuri määrä tehtäviä, jotka vaativat luovuutta mitä suurimmassa määrin. Tarinankirjoittamisen ohella esimerkiksi yläkoululaisteni tehtävät kirjallisuudesta, mainoksista tai vaikuttavista teksteistä yhdistyvät usein luoviin ja fiktiivisiin elementteihin.

Kannattaa kuitenkin huomata, että myös ei-fiktiivinen tuotos vaatii luovuutta. Kirjoittaminen ja puhuminen vaativat aina ajatustyötä, johon ei ole valmiita malleja. Lisäksi olennaista on, että oppilas voi valita tehtäviin erilaisia toteutustapoja, keinoja ja tyylejä omien luovien taipumustensa mukaan.

Luovuutta ei kouluissa voi etsiä vain taideaineiden tunneilta. Oman aineeni ohella esimerkiksi liikunta-, kotitalous- ja opotunnit ovat monille tärkeitä paikkoja, joissa omannäköisillä teoilla ja tavoilla ilmaistaan itseään ja rakennetaan identiteettiä – eli ollaan luovia.

Ville Sassi

äidinkielen ja kirjallisuuden tuntiopettaja, Kuopio

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide