Varhaiskasvatuksen opettajien koulutus on palautettava ammattikorkeakouluihin

Samaa työtehtävää voi hoitaa erinomaisesti poikkeavillakin koulutustaustoilla, kun yhtenevä perusosaaminen löytyy.

13.9. 2:00

Käsillä oleva maanlaajuinen hoitajapula on esimakua siitä, minkälainen varhaiskasvatusalan tilanne tulee olemaan jo tällä vuosikymmenellä. Edellisellä hallituskaudella nuijitut muutokset varhaiskasvatuslakiin johtavat itseaiheutettuun kriisiin ja syvenevään osaajapulaan varhaiskasvatuksessa, kun jatkossa pelkästään yliopistot kouluttavat varhaiskasvatuksen opettajia.

Edellisen hallituskauden toimilla ammattikorkeakouluilta vietiin mahdollisuus kouluttaa varhaiskasvatuksen opettajia tilanteessa, jossa pulaa opettajista oli jo entuudestaan. Kriisistä kertoo paljon se, että Helsingissä varhaiskasvatus tarkoittaa osassa yksiköitä lähinnä seiniä ja kattoa pään päällä (HS 9.9.).

Yliopistot vastaavat ongelmaan lisäämällä koulutusten aloituspaikkoja, mutta nykytilanteessa pelkät lisäykset yliopistojen aloituspaikkoihin eivät ratkaise työvoimapulaa. Yliopistoista valmistuvat työllistyvät useammin yliopistokaupunkeihin, eikä yliopistojen aloituspaikkojen lisäys ratkaise työvoiman saatavuuden ongelmia tehokkaasti siellä, missä yliopistoa ei ole. Sen sijaan koko maan kattava ammattikorkeakouluverkosto yhdessä yliopistojen kanssa pystyisi paremmin vastaamaan työvoimapulaan alueellisesti.

Varhaiskasvatuksen opettajiksi tarvitaan paljon lisää työvoimaa, ja ensimmäistä ammattiaan tai korkeakoulututkintoaan hankkivia opiskelijoita pitäisi saada houkuteltua opiskelemaan alaa. Yliopistojen hankerahoitteiset, monimuotokoulutuksina toteutettavat varhaiskasvatuksen opettajan opinnot esimerkiksi luokanopettajataustaisille tai lastenhoitajille pahimmillaan vain siirtävät työvoimapulaa ammateilta toisille, eivätkä ratkaise pulaa uusista osaajista.

Erilaisista taustoista tulevat ihmiset monipuolistavat opettajakuntaa.

Erilaisista taustoista tulevat ihmiset monipuolistavat opettajakuntaa, ja moninaisia taustoja omaavat aikuiset ovat tärkeitä roolimalleja lapsille. Sosiaaliselta taustalta opettajakunta yhdenmukaistuu opettajien koulutuksen ollessa pelkästään yliopistoilla. Yliopistossa aloittavista opiskelijoista harvalla on taustalla ammatillinen tutkinto, kun ammattikorkeakouluihin tullaan opiskelemaan laajasti myös ammatilliselta puolelta. Tilannetta on osin, mutta väliaikaisesti, paikattu opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella, jonka turvin koulutetaan esimerkiksi ammatillisen tutkinnon suorittaneita lastenhoitajia varhaiskasvatuksen opettajiksi.

Professori Nina Sajaniemi ja yliopistonlehtori Eeva-Leena Onnismaa kuvasivat (HS Mielipide 17.8.) ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kouluttamien varhaiskasvatuksen opettajien järjestelmää ”kahden kilpailevan koulutuksen malliksi, joka on koulutuspoliittisesti ja kansantaloudellisesti kestämätön”. Rohkenen olla eri mieltä. Työelämän valtavirtaa on ennemmin se, että samaa työtehtävää voi hoitaa erinomaisesti poikkeavillakin koulutustaustoilla, kun yhtenevä perusosaaminen löytyy.

Korjataan tilanne. Palautetaan sosionomeille mahdollisuus opiskella varhaiskasvatuksen opettajan pätevyys ja lisätään aloituspaikkoja ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin, jotta turvaamme laadukkaan varhaiskasvatuksen ja osaavan henkilökunnan saatavuuden tulevaisuudessa.

Karri Soppi

yhteiskuntatieteiden maisteri, Espoo

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide