Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuusvaatimuksen tulee olla kasvatustieteen maisteritasoa

Opettajapulaa voidaan helpottaa ja alan vetovoimaa vahvistaa opettajankoulutuksen aloituspaikkoja lisäämällä.

24.9. 2:00

Karri Soppi esitti (HS Mielipide 13.9.) varhaiskasvatuksen opettajien koulutuksen palauttamista ammattikorkeakouluihin.

En näe ehdotusta kentälle heitettynä pelastusrenkaana vaan pikemminkin naulana arkkuun. Ei ole kenenkään etu, että erilaista osaamista niputetaan yhden kelpoisuuden alle. Sillä vain vesitetään jokainen alan tutkinto ja kokonaisuudessaan alan arvostus.

Lapsen etu on, että varhaiskasvatuksen tiimissä toimii moniammatillinen porukka vastaten kokonaisvaltaisesti lapsen hyvinvoinnista ja kasvatuksesta. Opettaja, kasvatustieteiden asiantuntija, vastaa pedagogiikasta. Sosionomi, sosiaalialan asiantuntija, vastaa sosiaalipuolesta. Lastenhoitaja, perushoidon asiantuntija, vastaa perushoidon toteutumisesta. Parhaimmillaan moniammatillisessa työyhteisössä ammattilaiset tukevat toisiaan ja tekevät koulutustaan vastaavaa työtä lapsen parhaaksi.

Sosionomeilta ei ole oikeastaan viety mahdollisuutta opettajankelpoisuuteen, sillä heidän opettajakelpoisuuden saaminen oli väliaikainen ratkaisu 1990-luvun opettajapulaan. Pulaan, joka on yhä venynyt tähän päivään. Tuo kortti on nyt käännetty, eikä se ollut ratkaisu varhaiskasvatuksen opettajapulaan.

On aika kääntyä kohti uusia toimia. Opettajankoulutuksen aloituspaikkojen lisääminen ja opettajankoulutukseen oikein kohdennettu rahoitus ovat vain vähän kokeiltu keino, jolla on potentiaali varhaiskasvatuksen opettajapulan ratkaisuun sekä ammatin vetovoiman vahvistamiseen.

Suomesta puhutaan yhä yhtenä koulutuksen kärkimaana. Yksi vaikuttava tekijä siihen, miten Suomi on lunastanut ja voi yhä lunastaa tämän, on opettajankoulutuksen yliopistotasoisuus. Jatkossa varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuusvaatimuksen tuleekin olla kasvatustieteen maisteritasoa. Minä en voi hyvällä omatunnolla kutsua Suomea koulutuksen kärkimaaksi, mikäli tämä ei ole tulevaisuutemme tahtotila. Opetuksen täytyy pohjautua korkeatasoiseen opettajankoulutukseen ja laadukkaan varhaiskasvatuksen moniammatilliseen yhteistyöhön.

Hanna Rahkonen

puheenjohtaja, Suomen opettajaksi opiskelevien liitto

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide