Kaasujalkaa voidaan rajoittaa koulujen läheisyydessä

Autoilijoiden nopeuksia voidaan rajoittaa rakentamalla suojateille hidasteita, kavennuksia tai korotuksia.

Suojateillä liikkuu taas paljon koululaisia.

18.9. 15:00

Liikenneturvan selvitys ajonopeuksista koulujen lähellä oli herättelevää luettavaa. Suojatien kohdalla harvempi kuin joka viides kuljettaja ajoi rajoituksen mukaan (HS 14.9.). Liikenneturvan Tomi Niemi toivoo, että tulokset saisivat jokaisen kuljettajan ajattelemaan omaa kaasujalkaansa.

Tätä on syytä alleviivata. Lapset ja nuoret kulkevat koulun ja kodin välillä noin 400 kertaa vuodessa. Aktiivisesti kuljetut koulumatkat kohottavat kuntoa, virkistävät ja voivat parantaa keskittymistä.

Olosuhteilla on valtava merkitys siihen, onko koulumatka turvallinen ja uskaltaako sen kulkea aktiivisesti. Autoilijoiden nopeuksia voidaan rajoittaa rakentamalla suojateille hidasteita, kavennuksia tai korotuksia. Turvallinen infrastruktuuri palvelee ympäri vuoden.

Saattoliikenne ohjataan liian usein suoraan koulualueelle, mistä aiheutuu vaaratilanteita. Sen sijaan liikenne tulisi ohjata erilliselle alueelle. Paradoksaalista on, että moni aikuinen, joka kokee lapsensa koulumatkan turvattomaksi kulkea aktiivisesti, vie lapsensa autolla kouluun. Tämä lisää liikennettä ja aiheuttaa vaaratilanteita kävellen tai pyörällä saapuville koululaisille.

Liikkumisvajeesta puhutaan paljon. Toivotaan, että lapset kulkisivat aktiivisesti ja kestävästi koulumatkat. Aikuisten tehtävänä on mahdollistaa ne. Ei ole sattumaa, että kouluihin, joihin pääsee turvallisia reittejä pitkin, aktiivisesti kuljettujen koulumatkojen määrä on suuri.

Sanna Ojajärvi

Tanja Onatsu

asiantuntijoita

Fiksusti kouluun -ohjelma

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide