Koulussa tulisi keskittyä perusasioihin eikä turhanpäiväiseen puuhasteluun

Monet oppimisen menetelmät ovat hyvin haastavia 7–12-vuotiaille, ja osalle oppilaista niistä ei ole mitään hyötyä.

Ensiluokkalainen ratkoo matematiikan tehtäviä.

23.9. 2:00

Perusopetuksen opetussuunnitelmassa puhutaan opetuksen eheyttämisestä sekä monialaisista oppimiskokonaisuuksista. Jo alakoulun oppilaille pidetään oppimisjaksoja, joissa on tarkoitus yhdistää eri tiedonaloja sekä käyttää muun muassa tutkivan oppimisen menetelmiä. Tällaiset oppimisen menetelmät ovat hyvin haastavia 7–12-vuotiaille, ja osalle oppilaista niistä ei ole mitään hyötyä.

Valitettavan usein tämä myös näyttäytyy hyvin keinotekoisena oppiainerajojen rikkomisena sekä niin sanottuna ilmiöopetuksena, joka on alakoululaiselle vielä aivan liian abstraktia. Usein vain koulussa parhaiten pärjäävät pystyvät työskentelemään näin vaativalla menetelmällä. Yläkoulussa tällainen menetelmä voi olla parhaimmillaan varsin hedelmällinen mutta ei sitä aiemmin.

Keinotekoisuus näkyy myös siinä, että yritetään väkisin liittää eri oppiaineita monialaisen oppimiskokonaisuuden alle, jotta opetussuunnitelman vaatima oppiaineiden yhdistäminen saadaan edes jotenkin toteutettua.

Kun koulussa tehdään laulu käsityöluokan sahasta tai näytellään kasvien yhteyttäminen, tuntuu siltä, että itse oppiminen on saanut väistyä melko turhanpäiväisen puuhastelun tieltä. Koulun niukat resurssit tulisi käyttää paljon tehokkaammin ja järkevämmin perusasioiden oppimiseen.

Jani Leminen

opettaja, Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide