Metroliikenteen häiriöiden taustalla on useita syitä

Metron luotettavuutta parannetaan yhteistyössä.

Elokuisena lauantaina Helsingin metrossa oli tungosta, kun vuorovälit olivat normaalia pidempiä henkilökuntapulan takia.

22.9. 2:00

Hannu Ahjopalo kirjoitti (Mielipide 19.9.) metroliikenteen häiriöistä. Kirjoittaja osui oikeaan siinä, että valitettavasti metroliikenteessä on ollut liikaa häiriöitä. Pahoittelemme asiaa ja siitä matkustajille koitunutta haittaa.

Häiriöiden taustalla on useita syitä. Aiemmin syksyllä jouduimme harventamaan vuoroja siksi, että erilaisten metrojunissa tarvittavien komponenttien saatavuudessa oli haasteita maailmantilanteen takia. Nyt kärsimme lisäksi henkilökuntapulasta, ja henkilöstötilanteeseen ovat myös vaikuttaneet koeajot metron uudella osuudella Matinkylästä Kivenlahteen. Kaupunkiliikenne oy kouluttaa koko ajan uusia kuljettajia, ja seuraavat kuljettajakurssit valmistuvat marraskuun lopussa ja tammikuun lopussa.

Otamme metron tämän syksyn luotettavuushaasteet vakavasti, ja kehitämme metron luotettavuutta pitkäjänteisesti. Valmisteilla on esimerkiksi hanke metron kapasiteetin ja luotettavuuden parantamiseksi. Siinä varaudumme matkustajamäärän kasvamiseen tulevaisuudessa sekä metron teknisten järjestelmien toiminnan varmistamiseen. Tavoitteena on pidemmällä aikavälillä vähentää metron häiriöitä, nopeuttaa niistä toipumista ja lisätä liikennöinnin täsmällisyyttä.

Pyrimme myös jakamaan tietoa liikenteestä puuttuvista vuoroista asiakkaille mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Silloin vuorot näkyvät oikein myös Helsingin seudun liikenteen (HSL) ja muiden toimijoiden sovellusten tarjoamissa reittiehdotuksissa sekä lippuhallien näytöissä. Teemme töitä sen eteen, että nämä palvelut toimivat entistä paremmin myös äkillisissä häiriötilanteissa.

Metroliikenne on ollut historiansa ajan selvästi luotettavinta joukkoliikennettä, ja myös elokuussa 98,3 prosenttia kaikista metrolähdöistä on ajettu suunnitellusti. Se ei kuitenkaan meille riitä. Haluamme palauttaa metroliikenteen täsmällisyyden pitkän aikavälin normaalitasolleen, 99,9 prosenttiin.

Johanna Wallin

liikenne-tulosalueen johtaja

Helsingin seudun liikenne

Arttu Kuukankorpi

liikennöintiyksikön johtaja

Kaupunkiliikenne oy

Saara Kanto

toimitusjohtaja

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide