Suomirata on resurssien tuhlausta

Kahta rinnakkaista rataa ei tarvita.

Suomiradan yksi tarkoitus olisi helpottaa pääradan ruuhkia.

3.10. 2:00

Helsingin ja Tampereen välille suunniteltu uusi lentokenttäratayhteys (HS 30.9.) on turha ja vahingollinen Suomelle ja ilmastolle. Junayhteyksiä voidaan parantaa muilla tavoin paljon kustannustehokkaammin ja ympäristöä säästäen. Kokonaismatka-ajat pääkaupunkiseudulta Tampereelle ja väliasemille lyhenisivät enemmän ja halvemmalla rakentamalla oikorata Espoon Leppävaarasta Riihimäelle ja vanhaa rataa parantamalla. Helsinki-Vantaan lentoasemalle on jo rata.

Ajatus ihmisten saamisesta yhä nopeammin lentoasemalle ilmastoa tuhoamaan on päivä päivältä absurdimpi. Suomiradan toinen peruste, työssäkäyntialueen laajentaminen, merkitsee sekin työmatkojen energiankulutuksen moninkertaistumista. Lisäksi tavoite massiivisesta työmatkailusta tuntuu etätyön aikakaudella vanhentuneelta.

Nykyinen rata pystyy teoriassa välittämään junan minuutissa. Kapasiteetin käytännön esteenä ovat asemat, ei rata. Kahta rinnakkaista rataa ei tarvita.

Hanno Jussila

Kerava

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luetuimmat - Mielipide