Koulussa pitäisi olla vähemmän kokeita ja enemmän soveltavia tehtäviä

Kokeiden tekemisessä painottuu ulkoa oppiminen.

15.10. 2:00

Kokeet eivät ole hyvä tapa arvioida oppilaiden osaamista. Ne näyttävät vain sen, kuinka hyvin oppilas osaa vastata tehtäviin niin kuin opettaja haluaa. Kokeiden tekemisessä painottuu ulkoa oppiminen. En sano, että kokeet ovat aina huono asia, mutta on parempia keinoja arvioida oppilaiden osaamista siten, että he oppivat samalla.

Kokeet pitäisi korvata laajemmilla ja soveltavammilla projekteilla. Oppii paljon enemmän, kun on pakko etsiä tietoa, kirjoittaa ja sitten esittää ne itse omin sanoin yleisölle. Yhdellä minimaalisella vaivalla tehdyllä esitelmällä oppii jo paljon. Yhteiskuntamme kehittyy paremmaksi, kun tietoa opitaan soveltamaan jo lapsuudessa.

Zoë Palosaari

9.-luokkalainen, Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luetuimmat - Mielipide