Digiyhtiöt haluavat koko elämämme

Kaiken muuttuminen digitaaliseksi ei ole hyväksi ihmiselle eikä yhteiskunnalle.

15.10. 2:00 | Päivitetty 15.10. 6:15

Facebookin emoyhtiö Meta esitteli kuluvalla viikolla virtuaalilasejaan ja virtuaalitodellisuuttaan. Sitä, mihin yhtiön mielestä työelämä ja ylipäätään elämä ovat menossa.

Metan visiossa kaiken muuttuminen digitaaliseksi ja pikseleiksi on vääjäämätöntä. Ajatus on hölmö.

Metan näkökulma on toki ymmärrettävä. Kuten suurilla yrityksillä on tapana, ne miettivät jatkuvasti uusia markkinoita, miten yrityksen tuotteita voitaisiin joko käyttää enemmän tai kokonaan uusissa tilanteissa.

Mieleeni tulee tarina jäätelövalmistajasta, joka hamusi vimmaisesti kasvua. Koska ihmiset syövät jäätelöä rajallisesti, oli pakko yrittää keksiä jäätelölle uusia käyttötarkoituksia. Eräs markkinointinikkari äkkäsi, että entä jos kehitettäisiin aamiaisjäätelö. Jos joka aamu syötäisiin jäätelöä puuron sijaan, jäätelöiden myynti kasvaisi.

Luojan kiitos, vasaroita valmistavat yritykset eivät ole yrittäneet ”tehdä maailmasta parempaa paikkaa” samalla logiikalla, laajentamalla bisneksiään remonttihommien ulkopuolelle.

Arkemme perustuu sähköön ja mikrosiruihin.

Metan pääjohtaja Mark Zuckerberg näkee virtuaalimaailmassa rahaa ja valtaa. Yhtiön virtuaalitodellisuus ei ole juuri kummoisempi kuin Sims tai vastaavat pelit. Pelimarkkinoilla liikkuu rahaa noin parisataa miljardia euroa vuodessa. Se on suunnilleen yhtä suuri rahatukku kuin koko somebisnes.

2000-luku on ollut digitaalisen ja usein yhdysvaltalaisen teknologian lähes varauksetonta laajentumista. Arkemme toimivuus perustuu sähköön, mikrosiruihin ja nettiyhteyteen.

Venäjän hyökkäys on saanut monet pohtimaan, kestääkö sähköinen arki häiriöitä. On hyvä kysymys, onko kaiken biteiksi muuttava kehityssuunta ylipäätään terveellinen ihmisille, ympäristölle ja kulttuureillemme.

Rakentamisessa on jo herätty siihen, kuinka painovoimainen ilmanvaihto ja perinteiset rakennusmenetelmät tuottavat terveitä, kestäviä ja korjattavia taloja.

On olemassa keksintöjä ja käyttöliittymiä, joita digipöhinässä ei kannata unohtaa. Kirja, polkupyörä ja kasvotusten kohtaaminen.

High tech kaipaa rinnalleen low techiä.

Kuten muotoilijat ovat toistelleet, hyvä suunnittelu on huomaamatonta. Sama voisi päteä digitaalisuuteen. Emme kaipaa lisää digiä, kosketusnäyttöjä ja älyleivänpaahtimia.

Jäätelö on mainio jälkiruoka.

Mikään ei estä syömästä jäätelöä kaikilla päivän aterioilla.

Pidemmän päälle se ei ole hyvä idea. Paitsi ehkä jäätelötehtailijasta.

Kirjoittaja on HS Vision teknologiatoimittaja.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luetuimmat - Mielipide