Yksityisautoilusta on oltava valmis maksamaan

Yksityisautoiluun perustuva elämäntapa on oma valinta.

Helsingin kaupunginhallitus päätti asukaspysäköinnin hinnankorotuksista maanantaina.

27.10. 2:00

Asukaspysäköinnin hinnankorotukset ovat herättäneet monissa kaupunkilaisissa ärtymystä. Ärtymys on tavallaan ymmärrettävää: kuka haluaisi maksaa enemmän, jos vähempikin olisi mahdollista?

Kiusallista korotuksia kritisoivien argumentaatiossa on sen populistisuus. Argumentaation perusteiksi tuodaan lasten ja vanhusten tarpeet sekä muutkin yleisluontoiset sosiaaliset tarpeet. Tosiasiallisesti kysymys on useimmiten kuitenkin tietoisista valinnoista, jotka ovat johtaneet yksityisautoilusta riippuvaiseen elämäntapaan.

”En ole koskaan kotoani julkisilla lähtenyt – enkä lähde”, totesi eräs tuttavani minulle taannoin kysyessäni, miksi hän ei kulje työmatkaansa julkisilla, vaikka pääsisi niillä ovelta ovelle. Tästä on kyse usein myös asukaspysäköinnissä. Kyse on ideologiasta.

On valittu elämäntapa, jossa lapsesta asti opetetaan, että päiväkotiin ja harrastuksiin viedään omalla autolla, jopa kouluun, vaikka jalan, pyörällä tai julkisilla pääsisi vallan hyvin. Myös työmatkat, aikuisten harrastukset ja perheen lomailut toteutetaan omalla autolla – siis silloinkin, kun muut ratkaisut ovat täysin mahdollisia. Ei vain haluta nähdä vaivaa. Oman auton käyttöä perustellaan aikasäästöllä tai helppoudella. Kysymys on siis valinnasta. Toisinkin olisi voinut valita.

Jos yksityisautoilusta riippuvainen elämäntapa on valittu, omista valinnoista on oltava valmis myös maksamaan muuttuvassa urbaanissa elämänpiirissä.

Mika Oranen

valtiotieteiden maisteri, kaupunkisosiologi

Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luetuimmat - Mielipide