Asukaspysäköinnin kallistuminen on hyvä asia

Jos kaupunki luovuttaa alihintaan asukaspaikoitusta, se on jostain muusta pois.

Asukaspysäköinnin hintaa aiotaan korottaa.

25.10. 13:00

Erkki Tuomioja osui oikeaan siinä (HS Mielipide 24.10.), että kantakaupungissa asuu myös pienituloisia – ja hyvä niin. Tuomioja kuitenkin sivuutti ne pienituloiset, joilla ei ole autoa. Jos kaupunki luovuttaa alihintaan asukaspaikoitusta, se on jostain muusta pois.

Markkinaehtoisuus ei sovi joka paikkaan, siinäkin Tuomioja on oikeassa. Markkinoiden toiminnan ymmärrys kuitenkin vihjaa, että kantakaupungin autopaikkojen tarjonnan alittaessa selvästi kysynnän syntyy jonoja. Jonot ovat sekä tehottomia että epäoikeudenmukaisia. Hesperianpuiston kiertäminen parkkipaikkaa etsimässä työpäivän jälkeen on kustannus sekin. Mitä pienemmät tulot, sitä epätodennäköisemmin voi tehdä etätyötä ja pitää autoaan pitkään kerran vapaana löytämällään paikalla.

Niinpä asukaspysäköinnin hinnankorotus on hyvä asia. Samalla pienituloisia voidaan auttaa muilla tavoin – esimerkiksi edullisemmalla joukkoliikenteellä tai vaikkapa tulonsiirrolla. Yksi vaihtoehto on perustaa kantakaupunkilaisia suosiva uusi edullisempi yhden vyöhykkeen lippu julkiseen liikenteeseen entisen ratikkalipun tavoin.

Yksityisautoilua mahtuu rajallisesti kantakaupunkiin ja energiakriisejä saattaa ilmaantua niin pitkään kuin energiahuoltomme ei ole kestävällä pohjalla. Julkisilla tuilla – jollainen alihintainen asukaspysäköinti efektiivisesti on – ei pidä kannustaa fossiilisen energian kulutusta ylläpitäviin rakenteisiin. Pienituloisten tuen ehtona ei tule olla auton omistaminen.

Aki Suokko

asukaspysäköintitunnuksesta maksava kantakaupunkilainen

Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luetuimmat - Mielipide