Puhelinpalvelu on taantunut

Puhelinpalveluihin on pesiytynyt asiakkaan ajasta ja tarpeista piittaamaton kulttuuri.

5.11. 2:00

Digiaika on tuonut paljon kehitystä yhteyksien pitoon, mutta yksi alue on taantunut: puhelinyhteys virastoihin ja yrityksiin on nykyään monen mutkan takana. Jo puhelinnumeron löytäminen on vaivalloista. Sen jälkeen alkavat uudet haasteet. Soittaessasi saat ensimmäiseksi korvaasi vihlovaa musiikkia, jonka katkaisee aika ajoin kuulutus ”tilapäisestä ruuhkasta”: ”Olet jonossa” ja sinuun luvataan ottaa yhteyttä ”mahdollisimman pian”.

Nauhoitettu viesti toistuu yhä uudelleen, ja pahimmillaan joudut odottamaan yhteyttä kohtuuttoman kauan. Kun lopulta yhteyden saatuasi turhautuneena ilmoitat viiveestä, pahoittelee puhelun vastaanottaja tapahtunutta. Olen kuullut pahoitteluita lähes jokaisen puhelun yhteydessä, mutta mitään korjaavia toimia ei tunnu tapahtuvan.

Yhteyden jouduttamiseksi on kehitetty takaisinsoittopalvelu. Terveyskeskuksessani tämä järjestely toimii kohtalaisen hyvin. Esimerkkinä heikosta palvelusta olkoon tuore yhteydenottoyritys yksityiseen terveysalan yritykseen. Odotin takaisinsoittoa lähes kaksi tuntia. Soiton vihdoin tullessa olin tilanteessa, jossa minun oli vaikea ryhtyä selvittämään asiaani.

Puhelinpalveluihin on pesiytynyt asiakkaan ajasta ja tarpeista piittaamaton kulttuuri.

Kirsti Pesonen

Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luetuimmat - Mielipide