Kaupat takovat ennätystuloksia

Olen törmännyt ruokatuotteisiin, joiden hinnat ovat nousseet jopa yli neljänneksen.

11.11. 2:00

Moni kaupan alan yritys hyödyntää röyhkeästi tämänhetkistä inflaatiota. Kun tuotteen sisäänostohinta on korkeampi ja voittoprosentti pidetään edelleen samana, niin totta kai lopussa hinta on vieläkin korkeampi ja voitto sitäkin suurempi. Tämän kaiken maksaa loppukädessä asiakas.

Tästä syystä esimerkiksi ruokakaupan hinnat ovat nousseet runsaasti yli Suomessa ilmoitetun inflaatioprosentin, mikä puolestaan kiihdyttää lisää inflaatiota. Olen törmännyt ruokatuotteisiin, joiden hinnat ovat nousseet jopa yli neljänneksen. Tämä on siis se syy, miksi saamme jatkuvasti kuulla, miten jotkin kaupan alan yritykset tekevät ennätystuloksia keskellä inflaatiokriisiä. Ei varmaan olisi kovin vaikeaa laskea sitä voittoprosenttia niin, että tuotteen lopullinen myyntihinta olisi rehellinen asiakasta ajatellen.

Raul Ekblad

Espoo

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luetuimmat - Mielipide