Esplanadien kaventamisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä

Helsingin keskustan tulevaisuuden kannalta kriittisellä hetkellä päätösten pitäisi perustua tutkittuun tietoon.

Kesäpäivän viettoa Pohjoisesplanadilla.

15.11. 2:00

Lari Malmbergin kommentissa ”Surulliset luvut kertovat Helsingin ydinkeskustan ajautumisesta historialliselle vedenjakajalle” (HS 11.11.) todettiin, että nyt on kriittinen hetki Helsingin keskustan tulevaisuuden kannalta.

Kriittisellä hetkellä päätöksenteon pitäisi perustua tutkittuun tietoon. Helsingin kaupunkiympäristölautakunta äänestää tiistaina 15. marraskuuta kokeilusta, jossa Esplanadit muutetaan kahden kaistan sijasta yksikaistaisiksi kesästä 2023 syksyyn 2024.

Kokeilua ei pitäisi toteuttaa, sillä Helsingin kaupunkiympäristön toimiala valmistelee kattavaa suunnitelmaa ydinkeskustan liikennejärjestelyistä sekä selvitystä Hämeentien muutoksien vaikutuksista. Ne valmistuvat ensi vuonna. Esplanadien kokeilua ei ole järkeä toteuttaa ilman, että tämä tieto on käytettävissä. Alueen asukkaita, tontinomistajia ja yrittäjiäkään ei ole kuultu riittävästi.

Kokeilu puurouttaisi Helsingin keskustan liikenteen. Samaan aikaan käynnissä ovat katutyöt kahdella muullakin pääväylällä Mannerheimintiellä ja Hakaniemessä. Esplanadien kaventamista on perusteltu osana Helsingin päästövähennystavoitteita. Päästöt eivät vähene, jos autot seisovat jonossa. Autoliikenne sähköistyy kovaa vauhtia. Pääsy Katajanokan ja Eteläsataman laivaterminaaleihin vaikeutuu – eikö Jätkäsaaresta ole opittu mitään?

Kokeilu puurouttaisi keskustan liikenteen.

Esplanadien jalankulku- ja oleilualueita voisi lisätä nopeastikin hyödyntämällä nykyistä pysäköintikaistaa esimerkiksi terassitoimintaan. Näin voitaisiin paitsi vähentää haittaa liikenteelle myös huomioida paremmin vuodenaikojen vaihtelut. Esplanadit voisi sulkea vaikka kaikelta autoliikenteeltä, jos autoliikenne olisi mahdollista ohjata maan alle. Ironisesti samat toimijat, jotka nyt ajavat kaistojen sulkemista, ovat myös torpedoineet keskustatunnelin.

Helsingin keskustaa pitää muuttaa jatkuvasti viihtyisämmäksi, elävämmäksi ja päästöttömämmäksi, mutta Esplanadien kaventaminen kesästä 2023 ei ole siihen oikea keino. Päätöksenteon pitää perustua tutkittuun tietoon, ei ideologiaan.

Jenni Pajunen

kaupunginvaltuutettu (kok) ja kaupunkiympäristölautakunnan jäsen

Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luetuimmat - Mielipide