Helsingin keskustaan oli aikoinaan monia syitä tulla

Keskusta on näivettynyt hitaasti jo 1980-luvulta asti, ja vasta viime päivinä puheenvuoroissa on päästy ongelman ytimeen.

Näkymä Helsingin Aleksanterinkadulle vuonna 1967.

16.11. 2:00

Olen kävellyt Helsingin keskustassa ja Espalla 1950-luvulta lähtien ja olen katsellut keskustan hidasta näivettymistä 1980-luvulta lähtien. Vasta viime päivinä on puheenvuoroissa päästy ongelman ytimeen: pitää olla jokin syy tulla keskustaan (muun muassa Lari Malmberg, HS 11.11.). Kaupunkisosiologi Mika Oranen puolestaan nosti esiin (HS Mielipide 12.11.) ansiokkaan näkökulman: kyse ei ole vain ostamisesta, vaan siitä, että pitäisi olla merkityksellisiä paikkoja, joissa ihmiset haluavat kuluttaa aikaansa.

1950- ja 1960-luvuilla kaikenikäisillä oli syitä tulla keskustaan. Keskustassa oli ylivertainen tarjonta – kaikkea kaikille. Kansainvälinen Stockmann, Aleksanterinkadun ja Kaisaniemenkadun vaateliikkeet, leffat, kahvilat, teatterit ja niin edelleen.

Ei tarvitse olla kaupunkimaantieteen professori ymmärtääkseen, että keskustan näivettyminen alkoi, kun kaupunkisuunnittelu mahdollisti uusien jättimäisten kauppakeskusten syntymisen.

Keskustassa oli ylivertainen tarjonta – kaikkea kaikille.

Mitkä ovat syyt tulla keskustaan? Itselleni se on aito helsinkiläinen atmosfääri: historialliset kauniit talot, Kauppatori, Stocka, Akateeminen kirjakauppa ja Espan puisto ja kahvilat. Eihän aitoa atmosfääriä ole kauppakeskuksissa, mutta monille tuntuu riittävän, kun kohdataan muita ihmisiä ketjuliikkeissä tai -syömäpaikoissa ja päästään kätevästi pysäköimään.

Mikä avuksi? Tehdään kolkosta Aleksista viihtyisä ja kenties osittain katettu kävelykatu. Ei kavenneta Espaa: siellä on jo nyt riittävän leveät jalkakäytävät ja leveä puistoalue keskellä. On kiva istua kesällä katukahvilassa ja katsella myös Jaguareja.

Rakennetaan vihdoin keskustatunneli, jolla läpiajoliikenne saadaan pois ahtaasta keskustasta ja joka mahdollistaisi keskustan vapaan kehittämisen ja sujuvan jakeluliikenteen. Suunnitellaan uudesta Eteläsatamasta keskustan luonnollinen jatke kauppahalleineen, ravintoloineen ja erikoisliikkeineen. Ehkäpä uusi väylä voisi olla tasokas katettu pasaasi nykyiselle Siljan terminaalille asti – tämä sopisi ilmastoomme, kun sateet lisääntyvät.

Olisi jo aika, että Helsingin kaupunkisuunnittelusta vastaavat kertoisivat kaupunkilaisille, miten keskusta oikeasti elävöitetään. Sitä ei tehdä vain Espan kaventamisella. Ydinkeskusta ja eteläinen Helsinki ovat arvokkaimmat alueemme – myös kansainvälisesti.

Jan Leskinen

Ullanlinna, Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Luetuimmat - Mielipide