Hämeentie on talvikunnossapidon irvikuva

Ajoradan sohjot oli aurattu pyöräkaistalle, eikä pyöräkaistan auraamista nähty tarpeelliseksi.

24.11. 14:30

Olen nyt vähän yli vuoden pyöräillyt monen muun tavoin päivittäin Hämeentien pyöräkaistoja. Uudet pyöräkaistat ovat olleet erittäin hyviä ja toimivia, mutta vain kesällä. Koulumatkani kannalta Hämeentie on pyörällä nopein reitti.

Hämeentien pyöräkaistojen talvikunnossapidon kanssa oli ongelmia jo viime talvena. Silloin joka aamu pyöräkaistalla odotti koko pyöräkaistan pituinen lumivalli.

Tänä vuonna tilanne on jatkunut samankaltaisena. Maanantai-iltapäivänä neljän viiden aikaan tilanne vastasi viime talvea: pyöräkaistaa peitti noin viiden sentin paksuinen sohjoinen lumikerros, jossa ajaminen oli lähes mahdotonta.

Myös seuraavana aamuna petyin uudelleen pyöräkaistan tilanteeseen. Sillä kertaa ajoradan sohjot oli aurattu pyöräkaistalle, eikä pyöräkaistan auraamista nähty tarpeelliseksi. Iltapäivällä asialle ei ollut tehty mitään, vaan tilanne oli edelleen yhtä paha.

Kun pyöräkaista on ajokelvottomassa kunnossa, näen järkevimmäksi ja turvallisimmaksi vaihtoehdoksi ajaa ajoradalla. Talvipyöräilyn houkuttelevuutta tosin tuskin lisää, jos yhdellä Helsingin keskeisimmistä pyöräväylistä talvipyöräily edellyttää ajamista verenmaku suussa bussien seassa.

Helsingin kaupunki, miksi rakentaa kalliita, hyviä pyöräreittejä, jos ne eivät ole ajokelvollisessa kunnossa? En ihmettele, jos talvipyöräilijöiden määrä on Helsingissä vähäinen, jos pyörätiet ja -kaistat eivät ole talvella ajokunnossa.

Kuura Venesmäki

kahdeksasluokkalainen, Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luetuimmat - Mielipide