Miten ihmeessä huonosti liikkuvat selviävät talvesta pääkaupunkiseudulla?

Suomalaisen talvikunnossapidon osaamisen tulisi palvella paremmin etenkin heikoimmassa asemassa olevia.

Runsasluminen alkutalvi ja liukkaat tiet ovat koetelleet pääkaupunkiseudun asukkaita.

25.12.2022 2:00

Suomalaista talvikunnossapidon osaamista on kehuttu aina kansainvälisiä uutiskanavia myöten. Esimerkkinä on usein käytetty Helsinki–Vantaan lentokenttää ja sen snowhow-taitoja. Hyvä niin. Olen viime aikoina unelmoinut siitä, että omat arkireittini olisivat kiitoteiden varrella. Haaveilen myös siitä, että seudun asukkaiden talviarjesta huolehtivat tekisivät opintomatkan niinkin lähelle kuin Seutulaan.

Liikun talvisin jalan tai julkisilla. Kotikaupunkini Helsinki panostaa ansiokkaasti pyöräilyn pääväylien talvikunnossapitoon. Hyvällä onnella jalankulkureitti sijaitsee pyöräväylän varrella, jolloin tehokunnossapito ulottuu myös jalankulkijoiden puolelle.

Vähän huonommalla onnella pyöräväylän lumet on aurattu jalankulkijoiden puolelle ja jätetty sinne odottamaan kevätaurinkoa. Liukkaudentorjunnan osalta minulla on myönteinen ilosanoma joulun hengessä: se voi kehittyä vain parempaan suuntaan.

Suon autoilijoille ja talvipyöräilijöille hyvässä kunnossa olevat liikenneväylät, mutta minun arvomaailmassani viranomaistoiminnassa tulisi ensimmäisenä huolehtia heikoimmassa asemassa olevista. Vaikka valitankin tässä omista liukasteluistani, kastuneista jaloistani ja hangessa tallomisesta, tunnen mitä suurinta myötätuntoa ja turhautumista niiden puolesta, joiden terveys ja liikkuminen ihan oikeasti vaarantuvat. Miten ihmeessä lastenvaunuilla ja apuvälineillä liikkuvat selviävät talvesta pääkaupunkiseudulla?

Liukkaudentorjunnan osalta minulla on myönteinen ilosanoma joulun hengessä: se voi kehittyä vain parempaan suuntaan.

Työpaikkani sijaitsee Länsiväylän varrella. On hienoa, miten aura-autot pitävät ajokaistat hyvässä kunnossa ja bussimatka etenee sujuvasti Kampista yhtä Helsingin pääväylää pitkin kohti Espoota. Bussin ovien avautuessa minua tervehtii aura-autojen pysäkille heittämä lumipenkka, johon hyppääminen karistaa viimeiset unenrippeet ja kenkiin sujahtava lumi virkistää kummasti. On selvää, ettei huonosti liikkuva voisi nousta bussista tai sen kyytiin pysäkillä. Koko talvena ei kumpaakaan työpaikan vieressä olevaa pysäkkiä ole havaintojeni mukaan aurattu, ellei lasketa aura-auton pysäkille työntämää lunta.

Olen yrittänyt selvitellä vastuutahoa, mikä ei ole viranomaisviidakossamme aivan helppoa. Päädyin ely-keskukseen, ja kirjoitin sinne toiveen siitä, että joku suvaitsisi aurata pysäkin edustan. Kulkureitti pysäkille on tietysti eri viranomaistahon vastuulla, selvittelen sitä erikseen. Ely-keskuksen palautesivuille ilmaantui heti seuraavana päivänä tieto siitä, että urakoitsija on lopettanut palautteeseen liittyvät toimenpiteet. Pysäkkiä ei tietenkään ole edelleenkään aurattu.

Onko niin, että talvikunnossapidon osaamista on vain kansainvälisellä lentoasemallamme? Toivon, että siitä saisi nauttia hitusen verran myös asukkaana.

Victor Andersson

valtiotieteiden maisteri, Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide