Miksi introvertti lapsi saa huonomman arvosanan vain siksi ettei viittaa tunnilla?

Tuntiaktiivisuus ja vihkotyöskentely vaikuttavat yhä todistusarvosanoihin.

Moni opettaja on antanut arvosanan oppilaan koenumeroiden ja tuntiaktiivisuuden perusteella.

2.1. 2:00 | Päivitetty 2.1. 10:00

Yläkouluikäisen lapsen äitinä ihmettelen nykyisiä kouluissa käytössä olevia arviointikriteerejä. Arviointiin eli todistusarvosanoihin vaikuttavat varsinaisen oppiaineen sisällön osaamisen lisäksi esimerkiksi tuntiaktiivisuus ja vihkotyöskentely.

Oppimistapoja on kuitenkin monia. Toiset oppivat kirjoittamalla vihkoon, toisille luonnistuu paremmin lukeminen omassa rauhassa. Kaikille murrosikäänsä eri tavoin oirehtiville ja esimerkiksi temperamentiltaan introverteille ei onnistu aktiivisuus tuntikeskusteluissa.

Ajattelisin, että jos nuori osoittaa osaamisensa esimerkiksi kokein ja tehtävin, ei arvosanaa tulisi voida laskea näistä kovin paljoa sen perusteella, ettei nuori viittaa tunnilla tai tee hienoja vihkomuistiinpanoja. Sen sijaan osaamisen osoittaminen tällä tavalla taas voisi nostaa arvosanaa sellaisen nuoren kohdalla, joka vaikkapa jännittää kokeita liiaksi voidakseen osoittaa osaamisensa niissä.

Yläkoulun numerot vaikuttavat suuresti nuoren tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Onko tarkoituksenmukaista arvioida nuoret temperamenttinsa ja oppimistyylinsä vai kenties osaamisensa mukaan siitä huolimatta, minkälainen heidän oppimistapansa on?

Yläkoululaisen äiti

Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide