Liikennesuunnittelun on perustuttava tarpeeseen, ei ideologiaan

Ympärivuotisesti toimivaa suurkaupungin logistiikkaa ei voida rakentaa ideologiaan vaan todellisiin tarpeisiin perustuen.

Helsinki aikoo poistaa yhden ajokaistan molemmilta Esplanadeilta.

3.1. 2:00

Joukkoliikennesuunnittelija Henri Miettinen vaati (HS Mielipide 28.12.) Länsisataman tunnelia koskevan suunnittelun välitöntä keskeyttämistä tai suunnitteluperusteiden muuttamista siten, että suunnitelma ei mahdollista keskustatunnelin rakentamista joskus tulevaisuudessa. Mitään sen kummempia perusteita Miettinen ei ”vaatimukselleen” esittänyt vaan lähinnä tyytyi toistamaan kuluneita mantroja kestävien kulkumuotojen priorisoinnista.

Tavoite jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen olosuhteiden parantamisesta on toki hyvä, mutta jos sattuu vilkaisemaan virastotalon ikkunoista ulos marras–huhtikuussa, liikennesuunnittelun ammattilaisten tulisi ymmärtää, ettei ympärivuotisesti toimivaa suurkaupungin logistiikkaa voida rakentaa ideologiaan vaan todellisiin tarpeisiin perustuen.

Viime viikkojen uutiset joukkoliikenteen harvenneista vuoroväleistä ja raitiotieliikenteelle ”yllättävän” lumisateen aiheuttamat vaikeudet korostavat kaupungin velvollisuutta huolehtia maankäyttö- ja rakennuslaissa säädetyllä tavalla kaikkien liikennemuotojen, siis myös vauhdilla vihreämmäksi sähköistyvän ajoneuvoliikenteen, toimivuudesta. Päinvastainen yksisilmäinen asenne näkyy valitettavasti usealla tavalla, viimeksi Helsingin poikittaisliikenteen toimivuuden kannalta tärkeiden Esplanadien toisten kaistojen kuristamisena, vaikka toimenpiteeseen ei ole todellista tarvetta jalankulun kannalta.

Kaupungin velvollisuus on huolehtia kaikkien liikennemuotojen toimivuudesta.

Länsisataman osalta tarve poistaa rekkaliikenteen aiheuttamat jokapäiväiset liikennesumat ovat kaikkien tiedossa. Tuleva, kustannuksiltaan kallis satamatunneli tulee integroida kaupungin muuhun liikennesuunnitteluun investoinnista saatavissa olevan hyödyn maksimoimiseksi. Missään tapauksessa sitä ei tule kapseloida Miettisen esittämällä tavalla erilliseksi hankkeeksi, joka pahimmassa tapauksessa estää nyt tehtävän investoinnin hyödyntämisen tulevaisuuden liikenneratkaisuissa.

Jos Miettisen kirjoituksessa ollut tieto, että satamatunnelin linjauksissa kaupunki varautuu keskustatunnelin rakentamismahdollisuuteen joskus tulevaisuudessa, pitää paikkansa, sitä ei tule vastustaa vaan tervehtiä vastuullisena toimintana, joka mahdollistaa tulevaisuudessa muuttuvat olosuhteet ja ottaa samalla huomioon kaupungin liikenne-ennusteissa mahdollisesti olevat virheet – siis samankaltaiset liikennesuunnittelussa tehdyt virheet, jotka johtivat Jätkäsaaren satamaliikenteen nykyiseen sumaan. Myös Hernesaaren asemakaava kumottiin sekä hallinto-oikeudessa että korkeimmassa hallinto-oikeudessa liikennesuunnittelun ja -arvioiden virheiden ja puutteiden vuoksi.

Jukka Laitasalo

asianajaja, varatuomari, Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide