Kaupunkisuunnittelu nostaa alueen hintatasoa

Jos kaupunkiin on suunniteltu metro tai pikaratikkalinja, sen perässä tulee heti asemien tai pysäkkien lähialueiden kaavoitus.

Espoossa sijaitseva Kivenlahden metroasema avattiin liikenteelle joulukuun alussa.

3.1. 2:00

Helsingin Sanomissa kysyttiin (28.12.), mitkä asiat nostavat alueen hintatasoa. Vastaus on, että ensisijaisesti kaupunkisuunnittelu. Jos kaupunkiin on suunniteltu metro tai pikaratikkalinja, sen perässä tulee heti asemien tai pysäkkien lähialueiden kaavoitus, jossa päätetään muun muassa rakennettavista kerrosaloista.

Teknologian tutkimuskeskus VTT tutki liikenneministeriön toiveesta länsimetron todennäköisiä vaikutuksia kiinteistöjen arvoon jo vuonna 1990 (Espoon kaupunki siirtyi metron kannattajaksi vasta vuonna 2006). Sen mukaan kokonaisvaikutus oli nykyrahassa noin 2,9 miljardia euroa.

Kunnan kaavoituspäätökset ohjaavat merkittäviä rahavirtoja metroasemien lähiympäristöjen kiinteistönomistajille. Länsimetron tapauksessa 42 prosenttia hyödystä meni julkisille yhteisöille – joista suurin oli Espoon kaupunki itse – ja 30 prosenttia yrityksille, esimerkiksi rakennusliikkeille.

Eniten hyötyvät ne, jotka ovat älynneet hankkia kiinteistöjä selvästi ennen metropäätöksen tekoa eli ne kiinteistösijoittajat, jotka ymmärtävät kaupunkirakenteen kehitystä ja kaupunkisuunnittelua. Markkinataloutta, julkista ohjausta, taitoa ja hieman onneakin.

Pekka Lahti

VTT:n yhdyskuntatalouden ja -ekologian johtava tutkija (eläkkeellä)

Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide