Risto Larjavaara pohti mielipidekirjoituksessaan (HS 30.12.), miksei VR:llä ole sähkövetureissa ja sähköjunissa varajärjestelmiä sähköratavikojen aiheuttamia häiriötilanteita varten.
Idea on hyvä, ja uusimpaan VR:n Vectron-sähköveturiin onkin saatu hybridijärjestelmä, joka pitää sisällään kaksi dieselmoottoria. Sen turvin on nyt jo mahdollista päästä seuraavalle asemalle kirjoittajan ehdottamalla tavalla. Vanhempiin vetureihimme varajärjestelmän asentaminen ei valitettavasti olisi enää kustannuksiltaan järkevää. Veturit ovat erittäin kalliita, ja niitä uusitaan vain useiden kymmenien vuosien välein.
Sähkörataviat johtuvat usein radan laitteista, ja kun niitä korjataan, ei radalla pysty liikkumaan, vaikka kalusto sen mahdollistaisikin.
Muun matkustajaliikennekalustomme toiminta perustuu sähkönsyöttöön ulkoisista lähteistä. Poikkeustilanteita varten niin vaunuissa kuin sähköjunissakin on akut, joiden teho ei riitä junan ajamiseen, mutta esimerkiksi sähkökatkotilanteessa sen teholla voi varmistaa vaunun pysyvän lämpimänä muutaman tunnin ajan.
Suomen rataverkosta runsas puolet on sähköistetty. Sähköradasta ja sen vikojen korjaamisesta vastaa Väylävirasto, ei VR. Matkustajalle myöhästymisten aiheuttama harmi kohdistuu kuitenkin luonnollisesti palveluntarjoajaan, VR:ään.
Poikkeustilanteissa pyrimme aina tekemään päätökset matkustajan näkökulmasta parhain päin. Lisäksi otamme myös opiksemme kustakin tapahtumasta ja ennen kaikkea matkustajien palautteesta, joka on erittäin tärkeää toimintamme kehittämiseksi.
Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.