Elämän­muutos tehdään pienin askelin

Haluatko muuttaa elämääsi? Kaikki lähtee syvämotivaation miettimisestä ja pienestä muutoksesta.

13.1. 2:00 | Päivitetty 13.1. 6:48

Vanha vuosi ja elämä on taputeltu, tervetuloa 2023 ja uusi minä!

Hankin taas tauon jälkeen salijäsenyyden. Olen optimisti ja herkästi innostuva. Tässä piilee myös vaara.

Kuten tiedämme lukuisista tutkimuksista ja kokemuksesta, moni tekee ison muutoksen liian nopeasti. Haluamme kehittyä vahvemmiksi, kauniimmiksi ja fiksummiksi, menestyä ja tuntea itsemme rakastetuiksi – mielellään kaikki tämä samanaikaisesti.

Mutta hätäilemällä pilaamme mahdollisuutemme. Todellinen elämänmuutos tehdään pienin askelin, yksi muutos kerrallaan. Kuinka rasittavaa! Miksi se on näin?

Koska elämänmuutos voi onnistua vasta, kun siitä tulee mielihyvää tuottava rutiini eli osa arkea. Tämä taas onnistuu todennäköisimmin, jos arkea tuunaa vain vähän ja motivaatio on riittävä.

Näin opettaa valmentaja Petteri Kilpinen HS:n Mestarikurssi-luennolla. Kilpinen jakaa useita luentoja kattavalla kurssilla oppinsa siitä, miten kestävän elämänmuutoksen voi tehdä. Voit katsoa luennon HS.fi:stä.

Ensin on löydettävä syvämotivaatio. Miksi haluaisin muuttua? Motivaation on kytkeydyttävä meille aidosti tärkeään arvoon, muuten se ei kannusta meitä tarpeeksi.

Kunnon kohottaminen, jotta jaksaisi tehdä kaikkea hauskaa ystävien, puolison tai lasten kanssa opintojen tai töiden jälkeenkin, on hyvä esimerkki.

Toinen vaihe on miettiä pieni, helppo muutos arkeen. Se voi olla vaikka puoli tuntia pidemmät yöunet joka yö. Tai vaikka jonkin arkisen matkan taittaminen kävelemällä autoilun sijaan. Mikä tahansa pieni asia, joka vie meitä kohti tavoitetta.

Sen jälkeen tarvitaan toistoja. Muutos on toistettava uudestaan ja uudestaan.

Ajatuskin rasittaa. Miksi tätä ei voi nopeuttaa? Jotta rutiini voi kehittyä, tarvitaan aikaa. Ilman rutiinia homma hoituu tahdonvoimalla.

Ja tahdonvoima on täysin yliarvostettu asia, toteaa Kilpinen ensimmäisellä luennolla. Tahdonvoimaa voi käyttää vain elämänmuutoksen alussa, sen alkuun saattamiseksi.

Jotta rutiini voi kehittyä, tarvitaan aikaa.

Kun on valinnut keittolounaan tarpeeksi monta kertaa, siitä syntyy rutiini, johon ei enää tarvita tahdonvoimaa. Se tapahtuu liki automaattisesti. Parasta on, jos muutkin tietävät muutoshalustasi, kannustus nimittäin auttaa.

Olen käynyt kerran salilla tänä vuonna. Heti tuli energisempi olo. Tänään menen taas.

Kirjoittaja on HS:n toimituspäällikkö.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide