Uupumus heikentää oppimistuloksia

Kenties laskevat oppimistulokset heijastelevat sitä, mitä nuorten hyvinvoinnille on laajemmin tapahtumassa.

Opetus- ja kulttuuriministeriön tuoreen sivistyskatsauksen mukaan oppimistulosten heikentyminen on ollut Suomessa kansainvälisesti vertailtuna poikkeuksellisen nopeaa.

14.1. 2:00

Helsingin Sanomat uutisoi (13.1.) poikkeuksellisen nopeasti heikentyneistä oppimistuloksista Suomessa. Syitä vaaditaan pöydälle. Yhden selityksen tarjoaa vanhan kunnon kouluterveyskysely.

Kun Pisa-tulosten huippuvuonna 2006 vain 12 prosenttia peruskoululaista koki koulu-uupumusta kouluterveyskyselyn mukaan, on luku viime vuonna jo 20 prosenttia. Uupunut ei opi.

Peruskoululaisten kokemat ahdistus- ja masennusoireet, väsymys ja uupuneisuus ovat lisääntyneet vuodesta toiseen. Vuonna 2017 masennusoireita yli kahden viikon ajan oli tuntenut peruskoululaisista 16 prosenttia. Vuonna 2021 luku oli jo 24 prosenttia.

Moni meistä aikuisista tietää kokemuksesta, että kun mieli on maassa ja ahdistus pinnassa, laskee työkykykin. Muisti takkuaa, uudet asiat eivät tartu mieleen, työnteosta tulee hidasta ja pinnistelevää. Aivan samoin toimivat nuoren ihmisen aivot.

Kenties laskevat oppimistulokset heijastelevat sitä, mitä nuorten hyvinvoinnille on laajemmin tapahtumassa. Väsynyt ja ahdistunut mieli ei taivu huippusuorituksiin. Ehkä hyvän Pisa-sijoituksen sijaan yhteiskunnan tavoitteen tulisi olla mieleltään hyvinvoiva nuoriso. Vain sitä kautta voivat taas avautua menestyksen ovet.

Miila Halonsaari

nuorisolääkäri, nuorisopsykiatriaan erikoistuva lääkäri, Tampere

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide