Kättelen jokaisen oppilaan tunnin alussa

Tein uudenvuodenlupauksen. Päätin, että oppilaitteni keskiarvo tänä vuonna on kahdeksan.

18.1. 2:00

Viime aikoina on kirjoiteltu paljon oppimistulosten heikentymisestä ja nuorten pahoinvoinnista. Mielestäni näillä asioilla on selvä syy-yhteys. Suurimmaksi syyksi nostaisin sen, että olemme kollektiivisesti yleisen harhaluulon vallassa, että ihmiset olisivat itseohjautuvia.

Tein uudenvuodenlupauksen. Päätin, että oppilaitteni keskiarvo tänä vuonna on kahdeksan. Kyllästyin alisuorittamiseen, jota näen työssäni erittäin paljon. Kerroin tavoitteeni oppilailleni, ja sovimme, että annetut tehtävät tehdään tunnilla ja tunti päättyy, kun tehtävät on tehty. Lopputunnista tehtävänsä palauttaneet oppilaat auttavat muita. Näin vältämme myös tekemättömistä tehtävistä johtuvan ahdistuksen. Tunnin alussa alustan tunnin aiheesta, oppilaat tekevät samalla muistiinpanoja ja yksi oppilaista kertaa alustuksen jälkeen, mitä kuuli.

Oppimistulokset ovat kohentuneet jo hyvin lyhyessä ajassa. Kun opettajalla on tavoite ja hän uskaltaa vaatia jotain oppilailtaan, oppilaatkin motivoituvat. Otin myös käyttöön tavan, että kättelen jokaisen oppilaan tunnin alussa.

Lisää rahaa ei tarvita, vaan ajattelemista. Meidän aikuisten pitää pysähtyä ajattelemaan, mitä voimme tehdä nuortemme hyväksi. Vanhemmilta toivon, että he huolehtivat nuortensa vuorokausirytmistä, syövät heidän kanssaan aamupalaa ja lähettävät heidät kouluun. Myös lukiolaiset tarvitsevat tätä, eivät vain pikkulapset.

Laura Björklöf

äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, Helsinki

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide