Harrastamisen Suomen malli on todella tarpeellinen avaus, mutta ainakin Helsingissä näen taidepedagogina siinä myös puutteita. On ongelmallista, että harrastusmahdollisuuksista kerrotaan tarkemmin perheille vasta lukukauden alettua. Yksityisen sektorin puolella harrastuksiin tulee nimittäin usein ilmoittautua jo runsaasti ennen lukukauden alkamista.
Tämä toimintamalli saattaa pahimmillaan johtaa harrastusten jakaantumiseen tulotason ja vanhempien yhteiskunnallisen aseman mukaan. Tällöin koululla järjestettävissä ilmaisissa harrastuksissa kävisivät vain ne, joilla ei ole varaa tai muutoin mahdollisuuksia käydä maksullisissa harrastuksissa. Tämä asettaa lapset eriarvoiseen asemaan.
Elsa Heikkilä
tanssipedagogi, tanssitaiteilija, Helsinki
Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.