Lentomatkailun ympäristöhaitoista tulisi kertoa asiakkaille

Lentoliikenteen ympäristökuormitus on taas voimistumassa.

Ostovoiman heikentyminen ei näy lomamatkojen kysynnässä.

21.1. 2:00

Kiinnostus matkustamiseen on koronaviruspandemian jälkeen kasvussa (HS 16.1.). Ostovoiman heikentyminen ei näy lomamatkojen kysynnässä. Lentoliikenteen ympäristökuormitus on taas voimistumassa.

Lentomatkailun osuus hiilidioksidipäästöistä ja muista ilmastohaitoista on 4–5 prosentin luokkaa. Lentämisen osuus yksittäisen ihmisen päästöistä voi olla erittäin korkea. Jos ihminen haluaa toimillaan vaikuttaa ilmaston lämpenemisen pysäyttämiseksi ja lämpötilan nousun pitämiseksi turvallisen 1,5 asteen alapuolella, pitkistä lentomatkoista tulee luopua.

Lentoliikenteen päästöjen määrä riippuu myös kaluston iästä ja teknisestä tasosta. Julkinen valta voi ohjata liikennettä ympäristön kannalta paremman ja energiatehokkaamman kaluston käyttöön. Matkalipuissa ja markkinoinnissa tulisi kertoa selvästi matkan aiheuttama ympäristöhaitta. Autokaupassa toimitaan jo näin. Tupakan ja alkoholin ostajalle kerrotaan niiden aiheuttamista haitoista.

Valveutuneiden ympäristötietoisten matkailijoiden määrä lisääntyy. Asiakkaalla tulee olla mahdollisuus valita vastuullisin palvelun tarjoaja.

Pekka Poutanen

Kirkkonummi

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide