Peruskoulua on sekoitettu jatkuvilla uudistuksilla

Hallinnolliset ja poliittiset päättäjät ovat halunneet tehdä jatkuvasti muutoksia kehittämisen nimissä.

Opetus- ja kulttuuriministeriön sivistyskatsauksen mukaan oppimistulosten lasku on ollut kansainvälisesti poikkeuksellisen nopeaa.

22.1. 14:30

Kun koulukeskustelu on taas käynnistynyt ja tulosten todetaan vain huononevan kansainvälisessä vertailussa, voin koulun kehittämisen eri vaiheita läpikäyneenä todeta seuraavaa: Suomessa ei jaksettu Pisan tuloksista huolimatta uskoa oman koulusysteemimme vahvuuksiin, vaan hallinnolliset ja poliittiset päättäjät halusivat jatkuvasti muutoksia kehittämisen nimissä. Monia hyvin toimivia käytäntöjä poistettiin ja uudistukset tulivat niin tiiviiseen tahtiin, ettei edellistä ehditty edes kunnolla sisäistää saati toteuttaa, kun seuraavaa jo oltiin esittelemässä.

Koulun toimijoita ei kuultu, uudistukset myllersivät hallitsemattomina koulumaailmaa, ja koulun päätehtävä, opetus ja kasvatus, jäi sivuasiaksi.

Uskon, ettei resurssipula ollut pääsyy huonoihin tuloksiin silloin eikä nyt. Kouluilta on viety jatkuvilla uudistusyrityksillä usko omaan osaamiseen. Kun tätä on jatkunut ainakin parikymmentä vuotta, ollaan nykytilanteessa.

Irja-Leena Freund

rehtori, eläkkeellä, Kauniainen

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide