Nukkuisin enemmän, jos pystyisin

Mielikuvaharjoitukset, rentoutushengitys ja että–jotta-hokemat eivät auta, kun huolihyrrä pyörii.

Unensaanti on monille vaikeaa.

24.1. 14:30

Nimimerkki Toivoton tapaus (HS Mielipide 19.1.) on pohdiskellut samoja asioita kuin minäkin. Kiitos tärkeästä mielipiteestä.

Uniasiantuntijat korostavat koko ajan, että meidän pitäisi nukkua enemmän. Kyllä minäkin mielelläni nukkuisin enemmän, jos pystyisin. Olen kärsinyt uniongelmista vuosia. Olen kokeillut kaikenlaisia keinoja unettomuuden vähentämiseksi. Unihygienia, säännöllinen unirytmi, yksityisen terveydenhuollon palveluyksikön unineuvonta, terapia ynnä muuta. Olen myös eläkkeellä, joten työpaineiden ei pitäisi enää valvottaa. Uniongelmani on kroonistunut, ja se on pysyvä kaverini autoimmuunisairauteni kanssa. Käytän paljon unilääkkeitä, mutta yritän pitää annokset pieninä.

Pelko siitä, ettei nuku, hallitsee öitä. Tämä pelon kehittyminen on luultavasti yksi keskeinen syy, ettei nuku. Mielikuvaharjoitukset, rentoutushengitys ja että–jotta-hokemat eivät auta, kun huolihyrrä pyörii. Asiantuntijat suosittelevat, että jos ei ole vartissa nukahtanut, pitää nousta ylös ja vaikka lukea kirjaa, kunnes väsyttää. Itse en muista, että olisin milloinkaan nukahtanut vartissa. Jos toteuttaisin tuota neuvoa, valvoisin varmaan koko yön, kun heräilen usein ja unensaanti kestää. Tuollainen tiukka aikaraja aiheuttaa paineita, kun ei pysty siihen.

Minua on häirinnyt kovasti myös se, että asiantuntijoiden tarjoamat unettomuuden vähentämisen keinot painottuvat erityisesti fyysisiin ja ympäristöön liittyviin tekijöihin. Tarkasteluun pitäisi ottaa myös psyykkiset tekijät. Itselläni traumaattinen lapsuuteni varmaan osaltaan vaikuttaa uniongelmiin. Aivojen hälytystila aktivoituu herkästi, kun on ongelmia tai esimerkiksi murehtii ukrainalaisten tilannetta. Toivon, että uneen perehtyneet asiantuntijat ottaisivat laajemman näkökulman unettomuuteen ja sen syihin.

Pitäisi myös tuoda esille, että osa unettomuudesta kärsivistä ei nuku, vaikka haluaisi. Joskus harvoin, kun nukkuu hyvin, huomaa, kuinka on energiaa ja suhtautuu myönteisesti elämään. Tätä toivon enemmän.

Toinen toivoton tapaus

Julkaisemme kirjoituksen

poikkeuksellisesti nimimerkillä.

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide