Opetussuunnitelman perusteet pohjautuvat lakeihin ja asetuksiin

Opetussuunnitelmia ei kuitenkaan voi tehdä ilman koulutuksen ammattilaisten asiantuntemusta.

25.1. 2:00

Jarkko Lahtinen viittasi (HS Mielipide 23.1.) mielipidekirjoitukseemme (HS 22.1.) ja kysyi, miten politiikka vaikuttaa opetussuunnitelmien laatimiseen.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet pohjautuvat lakeihin ja asetuksiin, joista säätää eduskunta. Opetussuunnitelmaperustetyön keskeisiä lähtökohtia ovat olleet valtioneuvoston asetus perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta (2012), perusopetuslaki ja -asetus sekä oppilas- ja opiskelijahuoltolaki. Lisäksi hallitusohjelmissa määritellään kasvatukseen ja koulutukseen tavoitteita, joista voi seurata muutoksia myös perusopetusta sääteleviin lakeihin ja asetuksiin.

Opetussuunnitelmia ei kuitenkaan voi tehdä ilman koulutuksen ammattilaisten asiantuntemusta. Mielipidekirjoituksessamme kerroimmekin, että Suomessa opetussuunnitelmat tehdään poikkeuksellisen avoimesti ja osallistavasti. Opetushallituksen asiantuntijoiden lisäksi perustetyöhön osallistuu laaja joukko tutkijoita, opettajia ja erilaisten sidosryhmien edustajia. Vuoden 2014 perusteuudistuksen yhteydessä yli 60 000 nuorta osallistui Tulevaisuuden koulu -verkkohaastatteluun, josta saatuja näkemyksiä myös hyödynnettiin opetussuunnitelmatyössä.

Marjo Rissanen

opetusneuvos, Opetushallitus

Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide