Nyt puhutaan painotettujen luokkien lopettamisesta. Ihmettelen. Eikö niitä päinvastoin pitäisi lisätä? Luulisi sen lisäävän intoa koulunkäyntiin. Ajatellaan vaikka luokkia, joissa on paljon maahanmuuttajataustaisia lapsia. Musiikki- tai liikuntapainotteinen luokka lisäisi varmasti kiinnostusta koulunkäyntiin. Esimerkiksi urheilua voivat tasavertaisesti harrastaa kaikki äidinkielestä riippumatta. Siinä sivussa suomen kielen taito paranee. Solmitaan ystävyyssuhteita, harrastetaan yhdessä vapaa-aikanakin, pysytään pois kaduilta.
Minua hämmästytti suuresti, kun kuulin, että liikuntapainotteisille luokille on moninkertainen määrä hakijoita verrattuna hyväksyttyihin. Ja että testit kestävät monta päivää. Eihän lapsien voi edellyttää olevan huippu-urheilijoita vielä peruskoulussa. Eikö niitä luokkia voi perustaa lisää, että kaikki pääsevät?
Kannattaa muistaa vanha totuus: osallistuminen on kasautuvaista, hyvä yhdessä, hyvä kaikessa. Toinen totuus: ihminen pyrkii olemaan maineensa veroinen.
Ritva Remes
Helsinki
Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, joita HS:n toimitus valikoi ja toimittaa. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.