Ajoin perjantaina 17. helmikuuta iltapäivällä Helsingistä Turkuun. Päivä oli harmaa ja pimeä, sää oli alkumatkasta sateinen ja Lohjan tunnelijakson jälkeen sumuinen. Noin joka kolmas henkilö- ja pakettiauto liikkui ilman takavaloja, minkä vuoksi kuraista auton perää ei turvalliselta etäisyydeltä havainnut auton väristä riippumatta, eritoten ohituskaistalla, kun autot vetivät perässään sadevesipilveä.
Opetelkaa hyvät ihmiset käyttämään autonne valoja ja kytkekää ne päälle hämärässä, sateella ja kurakelillä sekä pimeässä ja tunneleissa. Liian usein näkee tunneleissa ja iltapimeässäkin autoja, joissa eivät takavalot pala.
Voimassa oleva EU-direktiivi, joka sallii ajamisen päiväaikaan ilman takavaloja, säädettiin öljykriisien jälkeen energian säästämiseksi. Nykyisten led-valaisimien sähkönkulutus on niin pieni, että alkuperäinen perustelu ei enää päde. Traficom voisi halutessaan tehdä kansallisen poikkeuksen direktiiviin ja vaatia tyyppikatsastuksessa, että takavalot palavat aina liikenteessä. Se olisi tehokas liikenneturvallisuusteko.
diplomi-insinööri (autotekniikka), Uusikaupunki
Lukijan mielipiteet ovat HS:n lukijoiden kirjoittamia puheenvuoroja, jotka HS:n toimitus on valinnut ja toimittanut. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin osoitteessa www.hs.fi/kirjoitamielipidekirjoitus/.